Svar: Bøjer sig bagover og skriger under amning

29. november 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor i tvivl

Jeg kan godt forstå du bliver i tvivl om, hvad der er din datters behov og der er flere ting der kan spille ind hos jer ...

Som udgangspunkt skal hun lave lov til at regulere sit behov og du skal tilbyde hende brystet og hvis hun så afviser, så skal du acceptere dette og tro på, at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov for mælk. Det kan sagtens tænkes at du har mælk nok til at hun kan nøjes med at die fra et bryst af gangen, det er helt normalt at man ikke behøver amme fra begge bryster.

Det er dog sådan at der sker nogle ting med børn netop i 3-4 måneders alderen. Netop i denne alder, ændrer børn ofte både spise og sovevaner og det kan være meget frustrerende, for ofte har man netop haft en periode, hvor det gik godt, hvor der var mere struktur på dagen og hvor barnet sov længere lure og nu er det pludselig vendt op og ned på det hele.

Med den alder din datter har nu, vil det ofte være sådan at hun begynder at 'slatspise' lidt i løbet af dagen, hun bliver pludselig optaget af andre ting, har svært ved at koncentrere sig om brystet, slipper, tager fat, afviser og lader sig ligesom nøjes med lidt. Falder så i søvn, vågner op og spiser så lidt igen og samme mønster gentager sig. Det er derfor vigtigt at man i denne alder forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme for dagen, hvor barnet ikke slatspiser og slatsover, men får spist et godt måltid, bliver fyldt rigtig godt op, har nogle gode aktive vågenperioder, tumles med, pludres med, stimuleres både motorisk og mentalt, hvorefter hun så ofte får mælk igen og atter puttes.

Det vil være en rigtig god idé at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en ...

Annonce

... middagslur og en lur sidst på dagen. Længden af lurene kan sagtens være forskelligt fordelt hen over dagen, det må du prøve at passe ind, som det passer bedst.

Det vil være en rigtig god idé at forsøge at finde en rytme, hvor din datter får mælk inden hun skal sove, så mælken indgår som en fast del af hendes putteritual. Og det kan være nødvendigt at du f.eks. lægger dig med hende i din egen seng og ammer hende i søvn, bare en gang om dagen f.eks. til middagsluren, så du både sikrer hende mælk nok og også sikrer hende en god lang lur. Det at du lægger dig med hende og ammer hende liggende i soveværelset, køligt rum, nedrullede gardiner osv. kan hjælpe hende til at koble fra overfor omverdenen og dermed sker det, som du også oplever, at hun på trods af at slippe brystet, faktisk gerne vil have mælken og derfor tager fat, dier og så falder roligt i søvn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kan det hjælpe at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så hun starter med at spise fra et bryst, herefter leger I lidt, så skifter du hende og inden hun så skal sove, så ammer du hende fra modsatte bryst. Og dette er som sagt så kun et tilbud. Hun kan tage hvis hun vil, men hun kan også undvære ... og nogle gange skal du som sagt lægge dig med hende. Du må prøve at vurdere det ud fra hendes humør, tidspunktet på dagen og hvor meget du skønner hun har spist fra et bryst - for måske får hun nok ...

Det er jo et eller andet sted også vigtigt at lade hende selvregulere, og hvis hun nu begynder at have en fornemmelse for sult og mæthed, så er det også vigtigt ikke at overhøre disse signaler ... Så ja - det er svært, men jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre.

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.