Vågner og græder om natten

29. november 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vågner og græder om natten

Hej Helen

Så skriver jeg igen ang. vores nætter.

Vi har stort set opgivet håbet om at vores dreng kommer til at sove igennem om natten. Han er ca. 8.5 mdr. og vi får stadig meget lidt søvn og en meget afbrudt nattesøvn og sådan har det nu været siden han blev født. Dog af forskellige årsager, hvor det ene nærmest har afløst det andet.

Jeg har læst din bog "Sådan får du dit barn til at sove" og har været til dit foredrag om søvn og har helt styr på hvordan man putter, ritualer, dårlige vaner, og alt det der. Jeg har også læst mange andre breve herinde. Men til trods for at jeg synes vi gør alt det rigtige, har vi bare en dreng som ikke sover igennem og jeg er så træt og frustreret, da det går udover hele vores dagligdag herhjemme.

Min søn har det ikke påvirket om dagen men nu da det er tiltaget har jeg bemærket at han bliver hurtigere træt om formiddagen netop fordi hans søvn om natten er som den er. Men vi er helt kvæstet og må gå i seng senest 21.30 alle ugens 7 dage for at kunne hænge sammen.

Da han var 6 mdr. tog vi en "kold tyrker" og han kom over i egen seng i vores soveværelse og blev vænnet af med brystet om natten. Dette tog 2 uger. Derefter blev han forkølet og vågnede og græd om natten og dette stod på i 4 uger efterfulgt af 2 nætter uden forkølelse og dernæst 2 uger med forkølelse igen. Ved dog godt at man ikke kan tælle forkølelsen med om jeg så må sige.

Da han var ca. 7.5 mdr. gammel begyndte han at "rode rundt i sengen". Det var også da han var 7.5 mdr. at han begyndte at komme rundt i lejligheden og nu er han alle vegne og kommer fint frem ved at strække armene frem, bøje det ene ben og så glider han fremad som en slange. Han piller også ved alt og er utrolig nysgerrig. Dette er selvfølgelig kun en god ting, som vi også er glade for.

Jeg læste dit kapitel omkring separationsfassen samt andre breve herinde og konkluderede at han måtte være "tidligt ude" og at dette nu var grunden til hans opvågninger. Min sundhedsplejerske talte jeg også med og ...

Annonce

... hun mente også at dette var grunden. Vi synes dog at det er tiltaget og han vågner rigtig mange gange i løbet af natten. Han vågner og græder helt vildt og vender sig og drejer sig i sengen og ligger sig på maven med hovedet ned i madrassen og om på siden osv osv. Han er ikke til at trøste og han virker meget frustreret. Jeg bliver nød til at tage ham op i armene og siger bare ssshhyy og vugger ham lige så stille og så falder han ofte til ro med det samme. Derefter lægger jeg ham ned igen og han når kun lige at røre madrassen og så græder han igen. Nogen gange når jeg tager ham op falder han ikke til ro, og sætter fødderne ind mod min mave så numsen stritter ud og så kaster han sig også bagover. Det føles som om at han stadig sover lidt og at man ikke har helt "kontakt" til ham.

Når jeg lægger ham ned i sengen igen lægger jeg hånden på hans mave og nærmest vugger ham frem og tilbage indtil han falder helt til ro og jeg så selv kan liste hen i min egen seng. Han ligger på de mærkeligste måder og sover og ligger meget uroligt natten igennem. I nat forsøgte jeg at lægge ham over i vores seng for at se om det havde en anden indvirkning men også for at jeg ikke hele tiden skulle op og ud af sengen (selvom hans seng står helt op af vores). Det havde det ikke og han græd lige så meget og var lige så frustreret og svær at få til at slappe af og sove igen. Og kort tid efter havde han skubbet sig selv helt over i den anden side af vores seng og med hovedet helt oppe i væggen, så jeg selv nærmest faldt ud af sengen.

Går udfra at det er pga. separationsfasen og hans motoriske udvikling som bearbejdes om natten. Men er der noget vi kan gøre? Jeg tænker også, hvad bliver det næste.. - kommer han nogensinde til at sove igennem om natten? Min sundhedsplejerske sagde at de fleste børn sover igennem når de fylder et år? Men der er ca 4 mdr. til og 8 mdr. med 4-5 timers søvn pr. nat så er man godt brugt. Øv øv…

Det skal lige siges at han ellers er en sund og glad dreng som stortrives.

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2