Svar: Mulighed for ammestop?

28. november 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Det anbefales at din dreng får modermælkserstatning eller modermælk til han er 1 år og at han får ca 500ml i døgnet. Du må gerne sikre hans indtag ved også at give ham komælk og komælksprodukter, det er helt fint og han kan med den alder han har nu, godt få større mængder komælk, men hvis du stopper med at amme, synes jeg du skal bibeholde modermælkserstatning i grød og mos, så han ikke udelukkende får komælk.

Man kan godt overveje om en flaske skal introduceres, fordi han jo er vant til at sutte og finder ro ved dette, når han skal sove. Det at drikke mælk af brystet er hans genkendelige putteritual og han lyder til at sove rigtig godt med denne rytme. Og det der kommer tættest på og som vil gøre det lettest for far at overtage - ja det er flasken.

Det vil også have den fordel, at du også ved præcist hvor meget han får og han vil af flaske sandsynligvis kunne drikke større mængder, end han vil kunne af en kop. Han skal have modermælkserstatning i flasken og hvis han får 400ml mme dagligt, så behøver han ikke at få jerntilskud ved siden af, men dækkes ind via erstatningen.

At introducere flasken nu har dog den ulempe at han jo skal af med den igen og det anbefales at flasken trappes stille og roligt ud efter 12 måneders alderen - de fleste børn slipper flasken helt i 13-14 måneders alderen ... Det er derfor en overvejelse værd, hvorvidt I vil introducere en flaske nu og lade ham have den i måske 3-4 måneder og så fjerne den igen eller om I hellere vil forsøge at skabe et nyt ritual, hvor han hverken får bryst eller flaske ...

Alternativet til brystet og flasken vil være at han får lidt lun mælk af en kop. Det kan være modermælkserstatning eller sødmælk. Han kan derudover også med fordel få en godnatgrød eller en banan, så han er fyldt ...

Annonce

... ekstra op i maven og ikke føler sult, inden putning. I kan synge for ham, tale beroligende til ham osv. og se om han med dette nye ritual, vil kunne finde ud af at overgive sig til søvnen. Da han om dagen allerede drikker vand af flaske med tut inden han puttes, så kan det godt være at I vil kunne indføre dette om aftenen allerede nu ...

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er klar til det og det lyder som om at det mest er din beslutning og ikke din drengs ... Det kan derfor godt være at han vil protestere voldsomt, det må tiden vise. Hvis du ikke er hjemme, så er brystet jo udelukket og måske vil han så acceptere et nyt ritual givet af far.

I kan godt forsøge at introducere en putteklud og/eller en puttebamse, de fleste børn er dog mellem 12-18 måneder inden de tager en sådan til sig. Men der sker jo ikke noget ved at prøve .. :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Planen du sender ser fin ud og de tidspunkter hvor du lige nu normalt ammer ham skal han tilbydes mælk på anden vis - altså af kop, flaske eller kop med tud. Hvad der vil fungere bedst hos jer, må måske komme an på en prøve. I første omgang kan I jo forsøge at far prøver med kop eller kop med tud og hvis det så ikke virker, så kan forsøge med en flaske i stedet ...

I forhold til din amning og udfasning af dette så vil det være rigtig godt, hvis du kan trappe ned over nogle dage, så du ammer mindre og mindre dag for dag. Det er vigtigt at din mælkemængde regulerer sig ned stille og roligt og får tid til dette og at du ikke stopper brat fra den ene dag til den anden, for så risikerer du at der står mælk i brystet, som ikke kommer ud og det kan give dig brystbetændelse. Så langsom nedtrapning er godt og vigtigt. Både for dig og jeres dreng :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.