Mere sygdom - ondt i maven ...?

28. november 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Mere sygdom - ondt i maven ...?

Hej Helen.

I forlængelse af mit andet brev, så har jeg brug for dit råd til min søn som bliver 5 år til januar.

Han er egentlig sjældent syg, men er begyndt ret ofte at sige han har ondt i fx maven. Vi kan ikke mærke noget på ham, og når vi spørger i børnehaven, nævner han aldrig noget til pædagogerne. Har prøvet at snakke med ham om, at man kun skal sige at man har ondt i maven, hvis man virkelig har det. Men tænker at han måske er lige lille nok til helt at forstå det. Vil heller ikke have, han ikke tør komme til mig hvis han nu har ondt. Hans søstre er som skrevet før ørebørn. Det har også betydet at de ret ofte har været ved ørelægen osv. Vi har lige været ved udredning med vores mellemest, netop pga gentagende infektioner. De går i samme børnehave, og det har jo så betydet at storebror nogle gange må alene afsted fordi søster har været syg eller skal til læge.

Jeg har haft tanken, om det kan være derfor han siger han har ondt i maven - simpelthen for at få opmærksomhed? Jeg har forsøgt at tage ham med alene i fx svømmehal, BR osv. Men det er jo selvfølgelig ikke noget der er tid til hver uge, men gør det så godt jeg kan.

De har nævnt i børnehaven at han måske har godt at at lege med nogen på sin egen alder - der er 19 mdr mellem ham og hans søster. Han efterspørger ikke pt at lege med nogen og synes ham og søster har et ...

Annonce

... fantastisk bånd og de virker til at være glade for at lege sammen. Børnehaven omtaler søster som værende en "baby" hvilket jeg ikke synes hun er. Huner altså 3år og 3 mdr. Det er ligeså ofte storebrors lege de leger og på hans præmisser end hendes. Men har de ret i, at vi bør opsøge andre børn? Min tanke var at vente til han selv føler lysten til det.

Han er også meget utryg. Har en meget livlig fantasi og drømmer tit om fx ulve. Kommer farende op om natten fordi han har drømt. Nu er han begyndt at vågne op og lege fx kl 3 om natten. Han kan også finde på at ligge og kalde. Når jeg kommer ind til ham, kan han sige han er sulten - og det er altså midt om natten. Tit pylrer han i søvne. Ligger og piver og roder rundt. Når jeg spørger hvad der er i vejen aner han ikke hvad jeg snakker om, så det er i søvne.

Jeg har meget svært ved at tyde ham, og ved godt det er helt forkert af mig, men kan godt blive irriteret når han fx ligger og råber inde fra værelset fordi han fx er sulten. Det er generetl hver nat han er oppe af den ene eller anden grund og synes det er temmelig hårdt. Ud over ham er de andre 2 jo også vågen ind imellem.

Hvad tænker du om alt det her? Håber du kan finde rundt i det. Det skal siges at det her med utrygheden faktisk har stået på længe (flere år) men troede han ville vokse fra det.

Kærlig hilsen

En fortvivlet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.