Brev:
Mulighed for ammestop?
28. november 2011
Alder:
10 mdr.
Mulighed for ammestop?
Hej Helen.
Jeg har en dejlig stor dreng som netop er blevet 10 mdr. (10-11 kg og 80-85 cm). Jeg ammer ham og giver ellers vand på kop til måltider. Herudover får han lidt erstatning i mos og grød. Jeg skal begynde noget aftenarbejde og er også ved at være noget træt i brysterne, så jeg tænker at stoppe med at amme.
Dagene ser således ud sådan cirka:
5.30/6.00 - Han vågner og kan ikke sove mere. Hvis han vågner tidligere kan jeg godt finde på at tilbyde ham bryst i håbet om at han sover videre.
ca. 6.00/6.30 Havregrød lavet på vand og spædet op med erstatning med mos på.
Et eller andet sted ml. 7.30 og 8.30 bliver han træt og bliver lagt til lur. Tilbydes bryst før lur, hvis han sover i sin seng (eneste måde, jeg kan få ham til at slappe nok af til at sove i sin seng). Tilbydes vand hvis han lægges ud i klapvognen (her er intet problem med at falde i søvn).
Sover ca. 1-1,5 time.
ca kl. 10. Vågner han og spiser en halv bolle med smør samt blød frugt.
ca. 11.30. Frokost. Hapsere med diverse suppleret med mos.
ca. 12.30/13.00 bliver han lagt i klapvognen og sover.
i ca 2 - 2,5 timer.
Ca. kl. 15. Grød med mos + jern.
17.30/17.45 Aftensmad bestående af det vi får blandet med lidt andet, hvis der er elementer han ikke kan få.
18.45/19.00 - Ammes med sang og lægges i seng for natten.
ca. kl. 00/00.30 - Ammes.
Han er helt klart et lærkebarn :-) Han har aldrig drukket af flaske, men drikker vand af flaske med tut inden sin lur.
Nå, men her kommer så spørgsmålet. Hvis jeg nu gerne vil holde op med at amme, hvordan trapper jeg så nænsomt ned for ham. Hvor meget mælk (almindelig/erstatning?) dagligt skal han så have og hvordan (kop/sutteflaske/i maden?) skal han få mælken? Og evt forslag til alternative putteritual, så far kan overtage putningen nu uden mælk.
Glæder mig til at høre dine forslag!
Kærlig hilsen
moren