Svar: Langtidsamning og vuggestuestart
22. november 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære langtidsammende mor
Det lyder som om at amning har været og stadig er rigtig dejligt for både dig og din dreng. Det lyder som noget I begge trives med og også som noget du ønsker at bibeholde, selvom du starter arbejde og din dreng starter vuggestue. Det er helt fint, du må gerne amme ham om aftenen eller en gang i løbet af natten.
Om dagen skal han så naturligvis lære at sove uden brystet, men umiddelbart tænker jeg, at det nok skal komme til at gå fint. Det vil være nyt for ham ingen tvivl om det, men du vil ikke være der og derfor vil amning naturligt ikke være muligt. Og han har en alder nu, hvor han et eller andet sted, godt kan fornemme dette. Amning og mor hører sammen og når du er der, så vil han naturligt gerne ammes - men når du ikke er der, så vil han sandsynligvis acceptere en ny og anden måde, at finde ro på.
Han vil også spejle sig i de andre børn og se hvordan de gør og han vil naturligt lægge sig i en vugge, hvis de andre gør det. Netop fordi han har den alder han har, vil han være meget bevidst om de andre børn og vil efterligne dem meget.
Det lyder som om at han skal starte i en god institution, hvor de er meget opmærksomme på børnene og børnenes behov og hvor de har faste rutiner omkring putning. Det betyder at han naturligt vil blive puttet som de andre børn, af en fast pædagog, på en fast måde og han vil ret hurtigt lærer at nu er det sådan det er. Fuldstændig ligesom han skal vænne sig til at når de spiser, så sidder de flere rundt om bordet, når han leger, så skal han dele legetøjet med de andre osv. Hans hverdag vil være fyldt med en masse nye rutiner og regler, som han skal lære at kende og det at blive puttet er kun en lille del af dette.
Jeg formoder derfor at det kommer til at gå helt fint og det er slet ikke udsædvanligt at børn puttes på en måde i institutionen og sover godt der og hjemme ser det helt anderledes ud, gøres på en helt anden måde. De fleste børn kan godt skelne dette :)
Håber at jeg hermed har fået givet dig lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske