Svar: Langtidsamning og vuggestuestart

22. november 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære langtidsammende mor

Det lyder som om at amning har været og stadig er rigtig dejligt for både dig og din dreng. Det lyder som noget I begge trives med og også som noget du ønsker at bibeholde, selvom du starter arbejde og din dreng starter vuggestue. Det er helt fint, du må gerne amme ham om aftenen eller en gang i løbet af natten.

Om dagen skal han så naturligvis lære at sove uden brystet, men umiddelbart tænker jeg, at det nok skal komme til at gå fint. Det vil være nyt for ham ingen tvivl om det, men du vil ikke være der og derfor vil amning naturligt ikke være muligt. Og han har en alder nu, hvor han et eller andet sted, godt kan fornemme dette. Amning og mor hører sammen og når du er der, så vil han naturligt gerne ammes - men når du ikke er der, så vil han sandsynligvis acceptere en ny og anden måde, at finde ro på.

Han vil også spejle sig i de andre børn og se hvordan de gør og han vil naturligt lægge sig i en vugge, hvis de andre gør det. Netop fordi han har den alder han har, vil han være ...

Annonce

... meget bevidst om de andre børn og vil efterligne dem meget.

Det lyder som om at han skal starte i en god institution, hvor de er meget opmærksomme på børnene og børnenes behov og hvor de har faste rutiner omkring putning. Det betyder at han naturligt vil blive puttet som de andre børn, af en fast pædagog, på en fast måde og han vil ret hurtigt lærer at nu er det sådan det er. Fuldstændig ligesom han skal vænne sig til at når de spiser, så sidder de flere rundt om bordet, når han leger, så skal han dele legetøjet med de andre osv. Hans hverdag vil være fyldt med en masse nye rutiner og regler, som han skal lære at kende og det at blive puttet er kun en lille del af dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg formoder derfor at det kommer til at gå helt fint og det er slet ikke udsædvanligt at børn puttes på en måde i institutionen og sover godt der og hjemme ser det helt anderledes ud, gøres på en helt anden måde. De fleste børn kan godt skelne dette :)

Håber at jeg hermed har fået givet dig lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor