Brev:
Langtidsamning og vuggestuestart
22. november 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Langtidsamning og vuggestuestart
Kære Helen
Jeg har fulgt og læst dine fantastiske råd i 2 år - og står pludselig selv til at skulle sidde i den anden ende - nemlig at spørge dig til råds :)
Som det fremgår af overskriften, så ammer jeg stadig mit barn (mest om natten) og det er ikke et problem for hverken ham eller mig. Dog tilbyder jeg ikke amning , men lader ham komme til mig. Jeg skal også oplyse at vi samsover - da han jo altid har haft et stort fysisk behov for tryghed.
Han er nu startet i vuggestue for en uge siden (vi har været i udlandet, så jeg har nydt tiden med ham) - og bliver virkelig, virkelig bekymret - først nu, for selvfølgelig har vi været i en ekstra stærk symbiose.
For hvordan i alverden tackler vi denne med middagssøvnen.. og så helt uden babs?:)
Lidt baggrund om ham:
- Født helt normalt - uden nogen fremskyndere eller anden medicin af nogen art
- Fra fødslen sagde sundhedsplejersken at han havde et ENORMT trygheds -og suttebehov. Og helt korrekt - han ville holdes og ammes hele dagen lang :)
- Han har aldrig accepteret sut, klud eller anden overgangsdyr - eller barnevogn eller klapvogn..
- Han spiser som en hest :) og er ellers helt normal i vægt og højde og intellekt
- Har været syg 2 gange i sit liv (forkølelse og en enkel virusinfektion)
I vuggestuen taler de om en vugge til ham, hvor han skal spændes fast. De har fået madrasser til de større børn - men de kan først komme i brug til næste år, grundet frigørelse af plads til denne 'sovestue'.
Han har altid vågnet efter 30-40 min. og får bryst for at få en ekstra god time til. 30-40 min er ikke nok for ham at sove på. Han sover en enkelt gang om dagen.
Jeg skal dertil sige, at vuggestuen intet har sagt til amningen (Det kan være de tænker sit - men de har i hele forløbet været MEGET respektfulde på dette område).
Så, indtil da - er min store bekymring hvordan det skal foregå - eftersom han aldrig har prøvet andet herhjemme. Jeg har prøvet 'no cry', mælk på klud - og lige meget hjalp det - han bliver så ked, og vågner først rigtigt, hvis der er en anden distraktion end babs. Og helt korrekt læst - det var halvhjertet, for det var jo ikke for vores skyld jeg forsøgte.
Det der med at tilbyde ham et glas vand midt om natten, kan jeg ikke forestille mig at gøre overfor et halvsovende barn som i bund og grund bare ønsker tryghed.
Så jeg har nok mest behov for at få lidt ro i mine tanker inden jeg starter arbejde. Jeg tænker, at selvfølgelig lærer han at sove 'selv' derovre - men hvor langt tid vil det tage og skal jeg forberede mig på at hente et irritabelt og overtræt barn som kun har sovet 30 min?
Jeg er helt med på at de kan lade ham sove 2x30 minutter, hvis det er løsningen - men bør jeg egentlig være mere standhaftig omkring hans sovemadras?
Vugge eller sovevogn, som de har meldt ud, er så fjern fra hans måde at sove på, at jeg er bange for at han helt vil nægte det.
Han har aldrig haft problemer med at falde - dvs. kl.19.30 får han babs - og 10 min senere er han faldet i rolig søvn, uden bøvl eller panik.
Der er desværre ikke så meget materiale om langtidsammere - så derfor søger jeg hjælp her.
Kærlig hilsen,
En langtidsammende mor