Svar: Tilbage til amning
22. november 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Du vil normalt godt kunne få produktionen af mælk op igen, hvis du gør en ihærdig indsats. Det betyder at din datter skal die hos dig mindst 6 gange i døgnet, jo hyppigere hun dier, jo mere mælk vil du producere.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi hun stimulerer brystet forskelligt alt efter, hvordan hun lægges til. Og det kan være en rigtig god idé at amme eller malke ud sen aften, nat og/eller tidlig morgen fordi du om natten producerer mere prolaktin, som er det mælkestimulerende hormon.
Du skal sørge for at få hvile, læg dig gerne ned og am hende liggende midt på dagen, så I begge får slappet lidt af. Sørg for at indtage mad og drikke nok dagen igennem, så du populært sagt "har noget at lave mælk af". Sørg for at have det varmt, undgå bare tæer, gå med sutsko og lune sokker på indendøre, lad være med at stå med hænderne under koldt vand osv. Du må ikke fryse og ikke få træk - du skal passe på dig selv :)
Så med omtanke for dig selv og med hyppig amning - gerne amning hver 3. time, så kan du godt få øget din mælkeproduktion igen :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske