Svar: Atopisk eksem på brystvorterne

17. november 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne-Mette

Eksem på brystvorterne ses af og til. Nogle kvinder har generelt eksem på brystet, andre får det i forbindelse med amning.

Eksem på brystet kan være en følge af allergi, ligesom man kan få eksem andre steder på kroppen, når man er allergisk overfor forskellige ting. Eksem på brystet kan også opstå, hvis man har overdreven hygiejne, brug af for meget eller forkert sæbe eller det kan opstå fordi man bruger et nyt vaskpulver, reagerer på et ammeindlæg, en ny BH eller lignende. Generelt er vores hud på brystvorterne meget følsom og bliver meget let generet.

Det er rigtig godt at du er blevet set af hudlægen og at det er konstateret at det er eksem du har og ikke svamp. Det er også rigtig godt, at du er sat i behandling og som du beskriver det, så er homonbehandlingen nødvendig og det anbefales at du smører brystet efter amning og at du vasker forsigtigt før din datter så atter lægges til.

Det kan nogle gange være en god idé at bruge suttebrik/ammebrik, fordi din datters tunge så ikke slider direkte på brystet, på din hud. Det er dog vigtigt at brikken er stor nok, så du ikke får sår og revner på brystet, fordi brikken er for lille og det er også sådan at sutteteknikken er lidt anderledes for din datter og at hun kan have svært ved at "tømme" brystet helt gennem en brik. Heldigvis har hun dog et god sug og er nu så stor, at hun sansynligvis vil kunne klare det ret godt. Så det kan være en måde at aflaste brystet på og samtidig amme, at du bruger en suttebrik / ammebrik.

Det kan også være en god idé at malke ud, fordi en brystpumpe ikke slider på brystet på samme måde som din datter. Du kan malke ud i 2 døgn og se hvordan effekten er af det, og den udmalkede mælk kan din datter få af flaske. Du kan naturligvis også, som du selv er inde på, gå over til at malke ud og vælge at give din mælk af flaske i stedet for at amme. Det kan væfe en måde at sikre hende modermælken på stadigvæk.

Der er dog nogle ting at overveje i den forbindelse. Du skal for det første være indstillet på, at din datter ...

Annonce

... sandsynligvis vil gå over til kun at få flaske - i starten med din mælk, men senere med modermælkserstatning. Det vil være meget svært for dig at opretholde en stabil mælkemængde, hvis du kun bruger brystpumpe og ikke lader hende komme til brystet. Hun kan stimulere brystet bedre end en pumpe kan.

Det er også sådan at jo mere flaske du giver, jo mere vil din mælkemængde nedsættes og det er også lettere at spise af en flaske, end det er at spise af et bryst. Det betyder at hun naturligt vil begynde at foretrække flasken fremfor brystet, så hvis det viser sig, at du efter en periode med udmalkning får helet dine brystvorter og du der har lyst til at få hende til brystet igen, så er det ikke sikkert at hun vil, fordi hun så foretrækker flasken som er lettere for hende at spise af.

Det er også vigtigt at du overvejer hvorfor du vil amme og hvad det betyder for dig. Som udgangspunkt kan din datter trives fuldt ud ligeså godt med en flaske og det skal ikke være amning for enhver pris. Ingen af jer har glæde af en amning, fyldt med smerter og ubehag - det skal være dejligt at amme.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man er en ligeså god mor selvom man ikke ammer sit barn og moderfølelsen sidder ikke i brysterne med i hjertet!

Hvis du vælger at malke ud og give mælk på flaske, så kan du gøre det så længe det er muligt. Jeg vil anbefale dig at du i givet fald lejer en brystpumpe / malkemaskine. Det kan du gøre hos Falck og hos de større babyudstyrsforretninger og på nogle apoteker. Det er bedre pumper, de er mere effektive og det er vigtigt, når du vil malke ud så længe som muligt og skal gøre det dagligt og flere gange om dagen.

Den mælk din datter får fra dig, har hun glæde af og når og hvis du så på et tidspunkt må supplerer med og evt. gå over til modermælkserstatning, så må det være sådan. Netop det at du starter med at supplere, vil også give din datter en bedre overgang mellem modermælk og mme, så hendes mave også kan følge med :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, til at træffe den beslutning som vil være bedst for jer. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.