Brev:
Atopisk eksem på brystvorterne
17. november 2011
Alder:
3 mdr.
Atopisk eksem på brystvorterne
Hej Helen
Jeg skriver til dig i håb om at du kan give råd og vejledning i forhold til min amning. Jeg føler nemlig jeg står lidt alene med problemet.
Jeg har kæmper med sår, revner siden min datter blev født 18. august 2011. Så hun er 3 mdr. gammel nu.
Jeg har prøvet koldvandsklude, lufttørrer konstant og har gjort det hele tiden. Fra start af har jeg brugt altid brugt uld ammeindlæg. Jeg har brugt lansinoh creme, men er nu gået over til E-vitamin salve, samt at jeg nu bruger brystbeskyttere fra Avent. Jeg har været glad for brystbeskytterne og E-vitamin salven. Men det hele aldrig helt godt og svier og gør ondt.
Jeg har fornyelig været til hudlægen, som med det samme siger at jeg har atopisk eksem på mine brystvorter og det skal smøres med Locoid creme.. (binyrebarkhormon) Jeg kan læse mig frem til at det er rigtig svært at komme af med. Og det hjælper slet ikke at Emilie skal sutte på brystvorterne flere gange om dagen. Samtidig er uld så det værste man kan putte på eksemet, og jeg synes nu også det har sviet, kløet og kradset helt vildt i lang tid. Jeg troede bare jeg måske ikke havde fået vasket sæben ordenlig ud.
Nu bruger jeg silkeammeindlæg, brystbeskyttere og smører med E-vitamin salve, samt Locoid to gange i døgnet. Men det har jeg det bare heller ikke godt med, for selvom jeg vasker det af inden Emilie skal spise er jeg stadig bange for at hun får lidt af det.
Nu går er der så opstået endnu en revne/sår. Og nu holder jeg snart ikke til det mere.
Har du nogen erfaringer på eksem på brystvorterne? Min egen sundhedsplejerske har ikke.
Jeg kan mærke, at jeg har det bedst med at fortsætte med modermælk. Men giver det mening kun at pumpe ud og så give flaske hele tiden? De gange jeg har gjort det, er der mærkbar forskel.
Det skal også siges at Emilie har en sugekraft der siger spar to! Og de gange vi har prøvet med modermælkerstatning (allomin, og NAN1) har hun faktisk kastet det op eller fuldstændig nægtet at spise det.
Jeg er totalt i vildrede om hvad jeg skal gøre nu.
Hvis jeg tager nogle dage med konstant udmalkning og flaske, hvad skal jeg så være opmærksom på? Og hvordan sikrer jeg mig at brysterne bliver tømt - for det er jeg ikke helt sikker på at de gør med pumpen - en manuel pumpe fra Avent.
Det blev et langt brev. Glæder mig til at høre fra dig.
Mange desperate hilsener
Anne-Mette