Svar: For lidt mælk
9. november 2011
Alder:
2 mdr.
Kære MTF
Det er korrekt at der som udgangspunkt altid er mælk og at brystet aldrig kan tømmes helt. Men hvis man som mor bliver syg, får feber eller kroppen af forskellige årsager er inde i en meget stresset periode, så kan det påvirke både nedløbsrefleks og mælkemængde.
Det er således ikke usædvanligt at du har oplevet, at din mælkedannelse har vært nedsat i forbindelse med at du har været syg og at din dreng har protesteret ved brystet, sandsynligvis fordi mælken ikke har flydt helt så let til ham. Og så kommer mælken tilbage, i takt med at du bliver rask og der atter kommer ro på og han dier ved dig.
Flere ting har indflydelse på mælkemængden. Det handler både om udbud og efterspørgsel, det giver f.eks. mere mælk at amme hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det handler også om påvirkning af hormoner - det stimulerer f.eks. til mere mælk at amme aften og nat, fordi du der producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.
Det er også vigtigt at barnet har korrekt fat på brystet, for at stimulerer brystet bedst muligt. Det har betydning at barnet kan holde vakuum, svøbe korrekt og bruge tungen, ligesom det har betydning at mors bryst har en form og brystvorten er til at få fat på for barnet osv. Brystoperationer kan have betydning og gøre det svært at amme. Bryst og barn skal passe sammen, kan man sige, hvilket de som oftest også gør. Det er også en god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi barnets stimulation af brystet er forskelligt alt efter, hvordan barnet lægges til.
Det er vigtigt at barnet har ubegrænset adgang til brystet og at man så vidt muligt ikke giver for meget sut eller flaske. Det er også vigtigt at man som mor får hvilet sig og at man spiser og drikker sundt og godt dagen igennem. Som mor har man ansvar både for sig selv og for sit barn og det er vigtigt at man passer på sig selv for også at producere mælk og have overskud til at amme og være der for barnet 24 timer i døgnet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske