Svar: For lidt mælk

9. november 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære MTF

Det er korrekt at der som udgangspunkt altid er mælk og at brystet aldrig kan tømmes helt. Men hvis man som mor bliver syg, får feber eller kroppen af forskellige årsager er inde i en meget stresset periode, så kan det påvirke både nedløbsrefleks og mælkemængde.

Det er således ikke usædvanligt at du har oplevet, at din mælkedannelse har vært nedsat i forbindelse med at du har været syg og at din dreng har protesteret ved brystet, sandsynligvis fordi mælken ikke har flydt helt så let til ham. Og så kommer mælken tilbage, i takt med at du bliver rask og der atter kommer ro på og han dier ved dig.

Flere ting har indflydelse på mælkemængden. Det handler både om udbud og efterspørgsel, det giver f.eks. mere mælk at amme hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det handler også om påvirkning af hormoner - det stimulerer f.eks. til mere mælk at amme aften og nat, fordi du der producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.

Det er også vigtigt at barnet har korrekt fat på ...

Annonce

... brystet, for at stimulerer brystet bedst muligt. Det har betydning at barnet kan holde vakuum, svøbe korrekt og bruge tungen, ligesom det har betydning at mors bryst har en form og brystvorten er til at få fat på for barnet osv. Brystoperationer kan have betydning og gøre det svært at amme. Bryst og barn skal passe sammen, kan man sige, hvilket de som oftest også gør. Det er også en god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi barnets stimulation af brystet er forskelligt alt efter, hvordan barnet lægges til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at barnet har ubegrænset adgang til brystet og at man så vidt muligt ikke giver for meget sut eller flaske. Det er også vigtigt at man som mor får hvilet sig og at man spiser og drikker sundt og godt dagen igennem. Som mor har man ansvar både for sig selv og for sit barn og det er vigtigt at man passer på sig selv for også at producere mælk og have overskud til at amme og være der for barnet 24 timer i døgnet :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder