Svar: Amme ud
8. november 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Ammende
Dejligt at du er så glad for at amme :)
Du må gerne malke ud og bruge din egen mælk i grød og mos. Det kan nogle gange lette overgangen fra mælk til fastere føde, at maden smager af lidt af det barnet kender :)
Om det er for ambitiøst - det må tiden vise. I hvert fald er det rigtig godt at du vil forsøge og så må du se, hvordan det fungerer for jer. Nogle kvinder producerer masser af mælk og det flyder let når de malker ud, andre kvinder har svært ved at malke ud.
Du kan malke ud med hænderne eller med en brystpumpe. At håndudmalke virker for nogen rigtig godt og det er en meget skånsom måde at malke ud på. For andre virker det bedre at bruge en brystpumpe og hvilken type man skal vælge, afhænger helt af hvor tit og hvor meget man vil malke ud. Hvis man påtænker at malke ud dagligt, vil det være en god idé at leje en brystpumpe, en mere professionel maskine. Hvis man kun vil malke ud en gang imellem, vil det være en god idé at købe en håndpumpe - enten manuel eller elektrisk.
Uanset om du vælger at malke ud med hånden eller med en brystpumpe, så bliver resultatet bedst, hvis du forinden stimulerer din nedløbsrefleks.
Du stimulerer nedløbsrefleksen ved:
Start med flad hånd længst ude på brystet. Lav små cirkulære bevægelser med pege- og langefinger, som presses blidt mod brystet. Bevæg fingrene mod brystvorten og i cirkler hele vejen rundt på brystet.
Herefter stryger du på brystet med flad hånd hele vejen rundt. Der stryge i retning mod brystvorten (den retning mælken skal løbe). Læn dig evt. frem, så brystet falder forover, så udnyttet du tyngdekraften og det gør at mælken løber bedre frem:
Hvis du vil håndudmalke, så gøres det sådan:
- Start med at vaske hænder og malk ud i en stor ren skål. En skål er lettere at ramme end en flaske og så kan du hælde mælken over bagefter.
- Når mælken løber anbringer du tommelfingeren over brystvorten i kanten af det brune område og de næste to fingre under brystvorten i kanten af det brune område.
- Pres forsigtigt hele hånden ind i brystet mod brystkassen. Klem dine fingre sammen om kirtelvævet. Slip derefter, så mælkegangene fyldes igen.
- Du skal klemme, slippe, klemme, slippe ...
- Flyt dine fingre rundt, så hele brystet bliver tømt så godt som muligt. Når du kan mærke at mælken ikke længere løber, så gentager du processen ved at starte med massage og igen få sat gang i mælken.
Hvis du malker ud med brystpumpe, så er det pumpen der arbejder med brystet og får mælken ud og mælken kommer her ned i en flaske.
Uanset om du malker ud med hænderne eller med pumpe, så bør du følge disse retningslinjer:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskabeller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinjer er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
Holdbarhed for ny udmalket mælk:
3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, dvs. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme
Optøet mælk må ikke fryses igen
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske