Svar: Bider og river i hår under amningen

8. november 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej

Tillykke med de første tænder ....

Det lyder som om at din dreng, har rigtig meget brug for at gumle på noget, har ondt i gummerne og lyst til at prøve, hvordan tænderne virker. Det er rigtig vigtigt at du anerkender dette behov og sørger for at give ham ristede rugbrødbjælker, små brødhapsere og mere og mere mad i stykker og i hånden, så han får stimuleret sin lyst til at gumle og bruge sine gummer og tænder, andre steder end ved brystet.

Børn vil ofte bide enten i starten eller i slutningen af en amning. Du fortæller at din dreng ofte gør det, når du lægger ham til. Det handler sandsynligvis om at han tager ekstra godt fat for at få sat gang i nedløbsrefleksen, så mælken begynder at løbe til ham. Og derfor kan det ofte hjælpe at stimulere brystet lidt inden du lægger til, så han ikke behøver arbejde så hårdt, tage så hårdt fat, for at få mælk. Når først mælken løber, så bider han ikke længere ...

Du kan naturligvis også vælge at amme aften og nat og give ham de 3 amninger aften, sen aften og tidlig morgen - og så helt stoppe med at amme om dagen, da det er om dagen I har problemer. ...

Annonce

...

Det anbefales at børn får modermælk eller modermælkserstatning til de er 1 år. Denne mælk er specielt tilpasset menneskebørn og deres behov. Sødmælk (komælk) har i de sidste 20 år været anset for ernæringsmæssigt til små børn, fordi indholdet af protein og mineraler er for højt og jernindholdet er for lavt. Derudover så kan sødmælk provokere mikroskopisk tarmblødning, specielt de første 6 måneder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Din dreng må gerne få lidt sødmælk som en del af en varieret kost. Det kan være lidt mælk via maden eller lidt mælk af en kop eller måske lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt. Men stadig bør han ikke udelukkende få komælk.

Hvis det viser sig at du er nødt til at stoppe amningen helt, så kan du godt sikre hans mælkebehov på anden vis - også selvom han ikke tager flaske. Han kan drikke mælk af en kop med den alder han har og du kan prøve at give ham mme af koppen. Du kan også bruge mme i grød og mos, som du laver til ham, så han på den måde stadig får erstatning og ikke kun komælk. Ost må han også gerne få, det er også en god kilde til kalk :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder