Svar: Ammestop - jeg vil have min nattesøvn tilbage!
25. oktober 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om at det er tid, og som du beskriver din dreng, så lyder han ikke til at have brug for ammestop. Det er helt naturligt, med den alder han har, - amningen udgør så stor en del af hans liv og fylder så meget, at det er noget han nu er meget bevidst om og derfor naturligt ikke vil acceptere at give afkald på.
Det er derfor også sådan, at du nok skal regne med, at det er dig der skal sige fra, det er dig der skal beslutte at nu er det slut - du kan ikke regne med at han siger fra, med den alder han har.
Og det betyder igen, at han naturligt vil protestere og være ked af det, når du nægter ham brystet - at få ham væk fra brystet helt uden gråd, kan derfor være svært ...
Men - det betyder modsat ikke, at han skal nægtes brystet og så bare finde sig i det - det er jo ikke et spørgsmål om fjerne det trygge og det nære, det er et spørgsmål om at du sætter noget andet i stedet, som er ligeså trygt, dejligt og godt og på sigt meget bedre for både ham og dig :)
Med den alder han har, vil det ikke være hensigtmæssigt at du erstatter med flaske og han bør faktisk væk fra flasken. Den er med til at holde ham på et babystadie, hvor han ikke længere er.... Flasken er til modermælkserstatning og når man slutter med dette, ja så slutter man også med flasken :)
Han kan i stedet få mælk og vand af en kop og lære at slukke tørsten og drikke på denne måde. Og derudover så vil det være rigtig godt at du introducerer ham for en puttebamse, putteklud eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en sådan substitut til sig og din dreng har således alderen til dette nu.
Fordelen ved at give ham en puttebamse eller lignende er, at det er ham der styrer behovet for den. Han kan putte med den, nulre sin næse, kramme den osv. som han har behov for og det er uafhængigt af om du (eller brystet) er der. Han kan derfor have den med når han skal passes og den kan på sigt give ham en anden og bedre ro, en brystet kan :)
Du ammer lige nu 3 gange - og det er sandsynligvis for meget til at du kan stoppe fra den ene dag til den anden, simpelthen fordi din krop skal følge med, din mælkeproduktion skal nedsættes, så du ikke får en brystbetændelse i forbindelse med dit ammestop. Du må her prøve at vurdere, hvilken amning du skal fjerne først - umiddelbart lyder det til at være den omkring midnat hos jer. Herefter må du så trappe ned til en eller til ingen amning, helt afhængig af, hvordan du oplever brystspænding og behov for at "blive tømt ud".
Din dreng kan ikke forholde sig til tid og kan derfor ikke forstå, hvorfor han nogle gange vil få lov og andre gange ikke. Han ved jo ikke, at det er okay kl 20 og kl 05, men ikke kl 24 ... Og derfor kan han godt blive forvirret - det er derfor vigtigt at du hele tiden vurdere, hvornår du skal stoppe helt og ikke trække tiden unødigt.
Når du stopper helt, så skal du kommunikere dette til ham og forklare at det er slut. Når du læser en bog, når mælkekartonen på bordet er tom, når tallerkenen er tømt, så slår du ud med hænderne og siger "slut! - der er ikke mere!" og han lærer hvad slut betyder. Det samme skal du gøre i forhold til amningen - når han søger brystet så skal du slå ud med hænderne og sige "slut!" og signalere at der er ikke mere, det er forbi. Samtidig skal du så naturligvis give ham et alternativ at spise eller sutte på, så hans behov for væske eller at gumle på noget, bliver stillet - men det af noget mad og vand.
Det vil være rigtig godt, at du indfører en godnatgrød inden han skal sove, så han er fyldt rigtig godt op i maven og så erstattes brystet med en kop lun mælk og en godnathistorie og en godnatsang - samt puttebamse, putteklud. Du skal stadig være der, synge for ham, læse osv. som du nu plejer - ritualet skal være dejligt, trygt og rart og det skal forbindes med noget godt at komme i seng - men brystet erstattes af en kop mælk og senere kan han få vand.
Far kan evt. tage over om natten, hvor du sover i et andet rum og far og søn sover sammen. Igen for at give jeres dreng masser af nærhed og fysisk kontakt, lade ham mærke at I er der og at I kan rumme hans frustration, når han ikke får brystet - men samtidig vise ham at det er okay, det er ikke verdens undergang og der er nye ritualer som er bedre, hyggeligere og mere rare for alle :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske