Svar: Har jeg overproduktion?

18. oktober 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :)

De symptomer du beskriver, kan godt tyde på overproduktion og derfor er det relevant nok, at du lige gennemtænker, hvordan du ammer og om du kan gøre noget her. Det lyder også som om at du har en hurtigt reagerende nedløbsrefleks, hvorfor mælken sprøjter hurtigt til din datter, så hurtigt at hun nogle gange har rigtig svært ved at følge med, slipper, tager fat, slipper igen .. og derfor naturligt også får slugt lidt for meget luft.

Din datter er kun 5 uger gammel og jeg er derfor ikke helt så begejstret for at du begynder at blokamme - det vil sige, at du begynder at trække tiden / forlænge tiden mellem dine amninger, så din mælkeproduktion nedsættes... Hvis du starter op med for lange intervaller mellem dine amninger, så vil du kunne risikere at dine mælkegange stopper til og at du får en brystbetændelse. Du kan også risikere at din mælkeproduktion falder for hurtigt og at du derfor pludselig oplever ikke at have mælk nok til din datter og det var jo ikke lige meningen ...

Mit umiddelbare forslag vil være at du forsøger at amme din datter fra et bryst af gangen og at du lægger en skiftning ind midt i amningen. Det vil her være rigtig godt, hvis du også skifter mellem ammestillingerne, fordi hun stimulerer og "tømmer" brystet forskelligt alt efter hvordan hun er lagt til.

Jeg vil foreslå dig at du prøver at amme hende i den traditionelle stilling til at begynde med og når hun slipper fordi mælken går for hurtigt, så lad mælken sprøjte ud, så presset bliver mindre. Det er den første vandholdige mælk, der sprøjter ud, og der er masser at komme efter stadigvæk. Aftør brystet med stofbleen, så hun atter kan få fat og lad hende så spise igen. Når hun har spist godt, slipper og virker til at have behov for en pause, så lader du hende bøvse, ...

Annonce

... skifter hende og derefter lægger du hende så til samme bryst igen. Men denne gang i tvillingestillingen. Det vil sige, så hun ligger med kroppen ud under din arm. Ved at amme hende på denne måde får hun den lidt federe mælk med ud og den giver mere ro i maven. Herefter kan hun så blive puttet til en lur.

Ved næste amning gør du det samme, dog med modsatte bryst, og netop ved at amme på denne måde, så du mellem hver lur skifter mellem om det er højre eller venstre bryst du lægger hende til, vil du naturligt strække tiden mellem hvert bryst og det vil nedsætte og stabilisere din mælkemængde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En anden metode du kan bruge er at amme hende liggende og ikke bare den almindelige liggende stilling, hvor du ligger på siden og hun ligger og ammer med sin mave mod din. Du kan faktisk godt forsøge at amme hende, hvor du ligger på ryggen og hvor hun ligger på din mave og dier af brystet. Når man ammer på denne måde, så sænkes nedløbsrefleksen og man ammer "mod tyngekraften" og det kan faktisk være et forsøg værd, hvis man oplever at have en meget hurtig nedløbsrefleks og oplever at have stor produktion.

Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele og den første del af mælken er meget vandholdig, den slukker tørsten. Hvis barnet får meget af den vandholdige mælk, så vil det give meget uro i maven og mavekneb. Derfor er det vigtigt at barnet dier så længe af gangen som muligt på et bryst, netop for at barnet også får den federe mælk med ud, som ligger tungere i maven og giver mere ro i maven. Og netop ved at amme fra et bryst af gangen og variere mellem ammestillingerne, kan du hjælpe din datter her - samtidig med at du også stadig holder gang i din mælkeproduktion og får stimuleret og "tømt" brystet så du ikke pludselig får andre problemer, som brystbetændelse ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.