Svar: Ammestop eller blot nedtrapning?

10. oktober 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stina

Tillykke med drømmejobbet :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og det vil ofte være sådan at man ammer inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten) eller at amningerne om dagen forsvinder helt og man ammer så aften, sen aften og tidlig morgen.

De vil ofte også være sådan, at hvis mor starter arbejde som hos jer, så din datter skal undvære dig om dagen, så vil hun naturligt søge dig ekstra om aftenen og natten. Hun er stadig så lille at hun ikke ved hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til at du er forsvundet og ved ikke hvornår du kommer igen. Når du er væk fra hende, så vil hun føle sig alene og forladt og kan naturligt ikke forklares, at du kommer om lidt ... så ja - din datter vil savne dig, det vil hun både når hun er i dagpleje og også når og hvis du tager til møde om aftenen og hvis du rejser væk.

Hun skal naturligt lære sin dagplejer at kende og vil stille og roligt lære at knytte sig til hende. Børn har brug for forskellige omsorgspersoner i deres liv - de primære omsorgspersoner som ofte er mor og far, og så til sekundære omsorgspersoner, som så tager over når mor og far ikke kan være der. Det vil være en dagplejer, en pædagog, en bedsteforældre osv.

Det er helt naturligt, at det i begyndelsen vil være svært for din datter at starte dagpleje, men stille og roligt vil hun føle sig tryg ved dagplejer og vil lade sig berolige af hende. Det er som sagt også helt naturligt at hun i indkøringsperioden vil have ekstra meget brug for din nærhed hjemme. Hun vil klynge sig mere til dig, søge dig ekstra meget og ofte vil amningen, eller behovet for brystet derfor også skrues op. Ikke fordi hun har brug for ekstra mælk, men fordi brystet giver ekstra nærhed og følelse af at du ...

Annonce

... er der, det gør hende rolig og tryg.

Derfor synes jeg også det er hårdt, hvis du vil stoppe amning mere eller mindre samtidig med at du starter arbejde og hendes mælkebehov skal jo også dækkes...

Alternativet til amning vil være at introducere en flaske, så hun kan beroliges med den og stadig få mælk inden hun skal sove - selvom hun skal passes af andre. Dagplejer vil kunne give hende mælk af flasken inden middagsluren, far vil kunne give hende flasken når og hvis du ikke er hjemme og din veninde vil kunne berolige og betrygge med flasken, hvis hverken mor eller far er der - fordi flasken trods alt så er noget hun kender og er tryg ved ..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men når du nu spørger - så er jeg også nødt til at sige at det jo er dit behov og ikke din datters behov, hvis du tager til møde, vælger at være hjemmefra, starter op arbejde osv. Det betyder ikke at du ikke kan gøre det og at du ikke kan træffe de valg, du skal bare være bevidst om at det er dine valg :)

En ting er den ene aften, hvor der er møde - noget andet er de fire dage, hvor du skal til Berlin .. Min umiddelbare tanke er, at din datter vil have bedst af at være hjemme. Far er hjemme og hun vil være i sine vanlige omgivelser, være hjemme hvor hun er tryg. Jeg ved ikke hvor godt hun kender din veninde, men det vil være en svær situation for hende at være indlogeret på et hotelværelse med din veninde og så en mor der kommer og ammer for så at forsvinde igen ... Så er det måske bedre at være hjemme hos far og så få flaske.

Så .. ja hvad bliver enden på det hele ... Er det ikke nødvendigt at du lærer din datter at tage en flaske og stille og roligt får trappet amningen ud, så hun kan beroliges af andre end mor? Det lyder næsten sådan. Og så må vi jo håbe at lillepigen er enig ...:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin