Svar: Amning og vægtøgning
6. oktober 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Karina
Tillykke med den lille pige og tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at du kan mærke, at mælken er løbet godt til og det lyder også som om at din datter godt kan finde ud af at die, fint holder vakuum og at hun er glad for brystet - det er dejligt, det er vigtigt :)
Det lyder dog som om at hun hurtigt bliver træt og måske derfor ikke spiser helt det hun egentlig har behov for - hvorfor hun så heller ikke øger sin vægt helt nok. Det tager ca 3 uger at etablere en amning og med det forløb I har været igennem, er det naturligt at der er brug for lidt ekstra tid - men hun skal til at tage mere på nu. Meget gerne 200 gram om ugen :)
I første omgang lyder det for mig som om at du skal ændre lidt på din amme rytme. I starten har det være super godt og også vigtigt, at du har ammet fra et bryst af gangen. Det er vigtigt at begge bryster stimuleres ligeligt, så du danner godt med mælk på både højre og venstre bryst. Men nu hvor mælken er løbet godt til, så vil jeg foreslå dig, at du lader din datter spise rigtig godt fra et bryst og når hun så virker lidt træt, ikke rigtig dier så meget og egentlig gerne vil sove, så skifter du hende, vækker hende ved at få bleen af hende osv. og derefter lægger du hende så til modsatte bryst, hvorfra hun så kan die kortvarigt og tage toppen.
Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, der hvor hun har taget toppen, lader hende spise rigtig godt i bund der ,skifter hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og lægger hende så til modsatte bryst, hvor hun igen spiser toppen (eller hvor meget hun nu vil have) før du så putter hende igen.
Det har den fordel at du for det første får din datter fyldt lidt ekstra op, og sikrer at hun ikke falder i søvn og spiser for lidt. Men det har også den fordel, at når du stimulere begge bryster mellem hver lur, så øger du din mælkemængde. Det er hyppigheden af amning der giver mere mælk, det er ikke varigheden af amning. Det giver altså mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme 1 time i stedet for ½ time ...
Mælken består af flere forskellige dele, hvor den første del af mælken er mere vandholdig og slukker tørsten og hvor den sidste del af mælken er tykkere, minder mere om fløde. Det giver ro i maven at få den fede fløde med ud og derfor er det vigtigt at hun tilbydes et bryst af gangen og spiser 'i bund' der og ikke spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden side. Hvis hun spiser kortvarigt på begge sider, så kan man risikere at hun får en større del af den vandholdige mælk og dermed mere uro i maven. Men du kan altså godt lægge en skiftning ind efter at hun har spist godt fra en side, for netop at vække hende, og så tilbyde hende lidt fra modsatte bryst.
Du kan også godt, hvis du oplever at hun har tendens til at falde for meget i søvn ved brystet, vælge at du efter skiftning lægger hende til samme bryst igen, for at sikre at hun får "den fede fløde" med ud. Du kan her med fordel skifte ammestilling, så du f.eks. starter med at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i dine arme og efter skiftning lægger du hende så til samme bryst, men i tvillingestillingen, hvor hun ligger med hovedet ved brystet og med kroppen ud under din arm. Det at bruge forskellige ammestillinger, vil hjælpe hende til at tømme og stimulere brystet bedre :)
Hvis dette ikke er tilstrækkeligt til at øge hendes vægt, så vil det sandsynligvis være nødvendigt at supplere hende med ekstra mælk. Her er der forskellige muligheder. Hun kan få mælk på flaske, det kan være fornuftigt, hvis det er en foranstaltning I har tænkt jer at ville fortsætte med - det er dog vigtigt at du stadig ammer først, så hun kommer til brystet og at hun så først bagefter får flasken. Der kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning i flasken.
Hun kan også få lidt mælk (udmalket modermælk eller modermælkserstatning) af en kop / et lille medicinbæger eller lignende, som hun kan drikke af / lappe i sig.
Man kan også bruge det der hedder et lact-aid system eller hjælpebryst. Det består af en lille slange, en sonde som man sætter fast ved brystet. Den ene ende af sonden ved brystvorten og den anden ende f.eks. ned i en flaske, hvori den ekstra mælk er. Når barnet dier ved brystet, får det både mælk fra slangen og fra brystet og suppleres således uden at få flaske i munden ...
Denne metode bruges især til for tidligt fødte børn, som har for svag sutterefleks til at stimulere brystet helt selv. I stedet for at give barnet sonden ned i maven, vil barnet altså stille og roligt lære at spise ved brystet. Det er barnet som har kontrollen og barnet bliver ernæret af én omgang.
Du spørger til optimale betingelse for en amning og der er her flere ting som spiller ind - her er et udpluk:
- Din datter skal die hos dig, jo hyppigere, jo mere mælk. Et barn er bedre til at stimulere end en brystpumpe.
- Din datter skal die med korrekt teknik, hun skal arbejde rigtigt med brystet, for at stimulere det optimalt. Det skal her tjekkes at hun f.eks. ikke har for kort tungebånd, som kan gøre at hun ikke kan svøbe optimalt omkring brystet.
- Brug forskellige ammestillinger, så brystet stimuleres forskelligt og så din datter hjælpes til at arbejde med brystet.
- Brug tid sammen med din datter og være sammen hud-mod-hud, så hun kan dufte din mælk og naturligt selv søger brystet, når hun viser behov.
- Brug ikke sut med mindre du er fuldstændig sikker på at hun har fået sit behov for mælk dækket. Hold hende aldrig hen med en sut, men læg hende til brystet når hun græder og viser behov for at sutte.
- Sørg for at få hvile, så du slapper af. Stress nedsætter mælkemængden.
- Am om natten. Produktionen af det mælkestimulerende hormon er højest om natten, så natamning er vigtigt for mælkeproduktionen.
- Sørg for at spise og drikke løbende i løbet af dagen, så du lidt populært sagt "har noget at lave mælk af". Hav altid et glas vand stående der, hvor du ammer, så du kan drikke noget imens du ammer.
- Sørg for at komme i bad og være god ved dig selv, så du også har overskud til din datter og roen til at bruge den tid på amningen, som er nødvendig.
- Sørg for at have en god støttende BH i bomuld og ikke kunststof og helst en BH uden bøjler.
- Brug evt. ammeindlæg og sørg for at holde brystet rent og fri for sår og revner = indgangsport for bakterier og dermed risiko for brystbetændelse.
- Hold brystet varmt, og sørg også for at du ikke har kolde fødder og hænder. Brug sutsko indendøre og skræl ikke kartofler i rindende koldt vand.
- Lad far hjælpe dig - det er vigtigt at han støtte dig, når det med amningen er svær og lad ham både være med til at tjekke at hun dier rigtigt og lad ham også gerne massere dine bryster, hvis du oplever at have ømme og godt fyldte mælkeknuder :)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre - fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske