Brev:
Amning og vægtøgning
6. oktober 2011
Alder:
0 mdr.
Amning og vægtøgning
Kære Helen
Jeg er blevet mor til en pige på nu 18 dage. Hun blev indlagt umiddelbart efter fødslen, da der var en knirkelyd på åndedrættet. Heldigvis gik det over, men det bevirkede, at der kun blev etableret kortvarig hud til hud kontakt med mig.
De efterfølgende fem dage havde hun, far og jeg et ophold på hospitalets patienthotel. Her fik hun konstateret en ikke-behandlingskrævende gulsot, så vi begyndte at supplere amningen med en sonde i mundvigen, hvorfra vi gav hende det mælk, jeg pumpede ud (ca 40 ml - 60 ml). Hun tabte sig fra en fødselsvægt på 3030 g (den 18.09) til 2920 g (den 22.09). Den 23.09 tog vi hjem og fortsatte med at amme, pumpe ud og made med sonde. Den 25.09 var vi til vejning på hospitalet, hvor hun havde genvundet sin fødselsvægt og lidt mere til, idet hun vejede 3070 g.
Så fik vi besøg af vores sundhedsplejerske den 26.09, hvor hun vejede 3150 g. Her besluttede vi i samråd at droppe udmalkning og sonde og gå over til at amme hver tredje time, hvor jeg kun ammer hende på det ene bryst af gangen. Efter tre døgn havde hun taget 50 g på, og det var både vi og sundhedsplejersken godt tilfredse med. Nu er der så gået yderligere en uge, og hun har igen taget 50 g på, hvilket jeg synes er for lidt. Sundhedsplejersken var ikke bekymret, da der ellers er gode trivselssignaler, og da hun vurderede, at den lidt hårde medfart fra fødslen kan have indflydelse på, at hun ikke tager så meget på. Vi har aftalt, at hun skal vejes igen om en uge.
Det virker som om jeg har godt med mælk, jeg mærker brystspænding mellem amninger, og mælken løber, når jeg eksempelvis er ved at lægge min datter til. Til gengæld virker hun ret træt når jeg ammer hende, og meget af tiden ligger hun og putter ved brystet. Hun melder sig selv - nogle gange inden for et to timers interval - andre gange tre til max fire. Hun har hyppig vandladning - ca. syv gange i døgnet med tunge bleer og afføring ca. 5 gange. Afføringen er forholdsvis tynd uden gryn, og er remulade-farvet - nogle gange lidt grønlig. Hun har meget luft i maven.
Nu er mit spørgsmål, hvad mener du om hendes vægtøgning, og hvad vil du anbefale, at jeg gør for at sikre de mest optimale betingelser for amningen og for en vægtøgning?
Med venlig hilsen
Karina