Svar: Nul natamning

14. september 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til to dejlige børn

Nu hvor jeg svarer dig idag, har I sandsynligvis allerede mærket en forandring og kan fornemme at jeres datter sover bedre, ikke græder og søger brystet helt så meget og sandsynligvis også spiser bedre om dagen. Ofte vil man nemlig kunne fornemme en ændring efter ca 3 dage - ikke at hun accepterer det, men at hun er begyndt at kunne trøstes på anden måde end brystet ... :)

Det er fint at I har valgt at far tager over og at du flytter du af soveværelset. Det er rigtig godt, at far tager hende over i sengen, putter med hende, beroliger, betrygger osv. og giver hende al den nærhed og omsorg hun kan - og det lyder som om at hun er okay med dette. Hun lyder ikke til at være ulykkelig, mere til at græde i protest over at hun ikke automatisk får brystet. Det lyder som sagt også som om at hun græder mindre og mindre og som om at far bedre og bedre kan trøste.

Far skal dog passe på med at erstatte brystet med en flaske. Der er ingen løsning i at han giver flaske en gang i timen om natten i stedet for brystet - det er samme afhængighed og jeres datter skal lære at sove uden, at få mælk og uden at få flasken eller brystet i munden. Hun er ikke tørstig, drikker kun ganske lidt - og hun må ikke gøres afhængig af at skulle sutte for at sove.

Det er fint at holde fast i 2 amninger i døgnet og I kunne godt overveje om de to amninger skulle ligge aften og sen aften og hun så derefter ikke ammes yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med en grød. Det vil godt kunne gøre hende ekstra tryg og ...

Annonce

... rolig, at hun har fået din nærhed om aftenen og lige inden midnat, hvorefter hun så bedre kan sove og dermed også undvære dig og "nøjes" med sin far. I kunne også prøve om ikke du kan være i soveværelset igen, så hun stadig får dig - men ikke så hun ammes. For det er slut om natten og hun er som sagt ikke tørstig.

Mit forslag til en dagsplan til et barn på 10 måneder, vil se således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop

Formiddagslur

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret af kogte grøntsager, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg osv. Må også gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk en overgang, så I sikrer at hun får mad nok. Vand af kop.

Tilbydes en banan og lidt mælk og puttes til middagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, lidt rugbrødsdrys, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller mælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød, som sikrer at hun kommer mæt i seng ca 19.30 og ammes derefter og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes evt. (eller far kan give en flaske) og sover derefter uden mælk resten af natten.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S