Svar: Nul natamning
14. september 2011
Alder:
10 mdr.
Kære mor til to dejlige børn
Nu hvor jeg svarer dig idag, har I sandsynligvis allerede mærket en forandring og kan fornemme at jeres datter sover bedre, ikke græder og søger brystet helt så meget og sandsynligvis også spiser bedre om dagen. Ofte vil man nemlig kunne fornemme en ændring efter ca 3 dage - ikke at hun accepterer det, men at hun er begyndt at kunne trøstes på anden måde end brystet ... :)
Det er fint at I har valgt at far tager over og at du flytter du af soveværelset. Det er rigtig godt, at far tager hende over i sengen, putter med hende, beroliger, betrygger osv. og giver hende al den nærhed og omsorg hun kan - og det lyder som om at hun er okay med dette. Hun lyder ikke til at være ulykkelig, mere til at græde i protest over at hun ikke automatisk får brystet. Det lyder som sagt også som om at hun græder mindre og mindre og som om at far bedre og bedre kan trøste.
Far skal dog passe på med at erstatte brystet med en flaske. Der er ingen løsning i at han giver flaske en gang i timen om natten i stedet for brystet - det er samme afhængighed og jeres datter skal lære at sove uden, at få mælk og uden at få flasken eller brystet i munden. Hun er ikke tørstig, drikker kun ganske lidt - og hun må ikke gøres afhængig af at skulle sutte for at sove.
Det er fint at holde fast i 2 amninger i døgnet og I kunne godt overveje om de to amninger skulle ligge aften og sen aften og hun så derefter ikke ammes yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med en grød. Det vil godt kunne gøre hende ekstra tryg og rolig, at hun har fået din nærhed om aftenen og lige inden midnat, hvorefter hun så bedre kan sove og dermed også undvære dig og "nøjes" med sin far. I kunne også prøve om ikke du kan være i soveværelset igen, så hun stadig får dig - men ikke så hun ammes. For det er slut om natten og hun er som sagt ikke tørstig.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 10 måneder, vil se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret af kogte grøntsager, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg osv. Må også gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk en overgang, så I sikrer at hun får mad nok. Vand af kop.
Tilbydes en banan og lidt mælk og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, lidt rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød, som sikrer at hun kommer mæt i seng ca 19.30 og ammes derefter og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes evt. (eller far kan give en flaske) og sover derefter uden mælk resten af natten.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske