Svar: Kan en baby sove for længe?

12. september 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med lillesøster :)

I princippet kan børn godt sove for meget og det er rigtig fint at du er opmærksom på, at din datter ikke må sove så meget, at hun ikke får indtaget mælk nok.

Det lyder dog som om at hun lige nu er god til at regulere sit behov, du beskriver en lille pige, der spiser ca. hver anden time i løbet af dagen og hyppigere om aftenen. Det lyder som om at hun er ret god til at fylde sig op og derfor sover et længere stræk om natten og det må hun gerne.

Det er sådan, at din mælkemængde vil være lidt nedsat om aftenen, vandindholdet i mælken er lavere, man kan sige at mælken om aftenen er lidt mere koncentreret. Det betyder, at når din datter dier meget hyppigt hos dig om aftenen, så får hun mange små tåre af koncentreret mælk og det giver hende ekstra mæthed. Der er således en god forklaring på hendes spisemønster og ...

Annonce

... på det faktum at hun sover godt derefter.

Det lyder som om at du lige nu skal nyde det - men forberede dig på at det ikke varer ved, så hun vil sandsynligvis på sigt atter have behov for at blive ammet om natten - desværre kan man ikke rigtig sove på forskud, men nyd det alligevel :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis holde øje med hendes trivsel og sikre dig, at hun stadig tager rigtig godt på. Hvis hun begynder at søge brystet yderligere, virker mere grædende, utilfreds osv. så skal hun have mere mælk. Hold også øje med vægten hun skal helst tage mindst 200 gram på om ugen - meget gerne mere :)

Hvis du gerne vil have ændret på dagsrytme, så du ikke ammer så hyppigt der, så kan du godt overveje at lade hende få et ekstra måltid i løbet af natten. Hvis hun spiser godt om natten, vil hun naturligt ikke behøve søge brystet helt så hyppigt om dagen - og modsat :)

Fortsat held og lykke med hende! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.