Svar: Kan en baby sove for længe?
12. september 2011
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med lillesøster :)
I princippet kan børn godt sove for meget og det er rigtig fint at du er opmærksom på, at din datter ikke må sove så meget, at hun ikke får indtaget mælk nok.
Det lyder dog som om at hun lige nu er god til at regulere sit behov, du beskriver en lille pige, der spiser ca. hver anden time i løbet af dagen og hyppigere om aftenen. Det lyder som om at hun er ret god til at fylde sig op og derfor sover et længere stræk om natten og det må hun gerne.
Det er sådan, at din mælkemængde vil være lidt nedsat om aftenen, vandindholdet i mælken er lavere, man kan sige at mælken om aftenen er lidt mere koncentreret. Det betyder, at når din datter dier meget hyppigt hos dig om aftenen, så får hun mange små tåre af koncentreret mælk og det giver hende ekstra mæthed. Der er således en god forklaring på hendes spisemønster og på det faktum at hun sover godt derefter.
Det lyder som om at du lige nu skal nyde det - men forberede dig på at det ikke varer ved, så hun vil sandsynligvis på sigt atter have behov for at blive ammet om natten - desværre kan man ikke rigtig sove på forskud, men nyd det alligevel :)
Og så skal du naturligvis holde øje med hendes trivsel og sikre dig, at hun stadig tager rigtig godt på. Hvis hun begynder at søge brystet yderligere, virker mere grædende, utilfreds osv. så skal hun have mere mælk. Hold også øje med vægten hun skal helst tage mindst 200 gram på om ugen - meget gerne mere :)
Hvis du gerne vil have ændret på dagsrytme, så du ikke ammer så hyppigt der, så kan du godt overveje at lade hende få et ekstra måltid i løbet af natten. Hvis hun spiser godt om natten, vil hun naturligt ikke behøve søge brystet helt så hyppigt om dagen - og modsat :)
Fortsat held og lykke med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske