Svar: Hvad skal jeg give i stedet for amning inden sengetid?
11. september 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Louise
Dejligt at høre fra dig igen, det lyder som om at I har det godt :)
Det er en rigtig god idé at starte dagen med morgengrød og på den måde komme helt væk fra morgenamningen :)
Amningen om aftenen kan erstattes med en kop mælk i begyndelsen og gerne lidt lunet mælk, så det minder lidt om det hun er vant til at få. Hun må gerne få en helt kop - svarende til mellem 100-150ml og så kan hun få mindre og mindre, efterhånden som hun virker til at kunne undvære.
Samtidig med lidt mælk af kop, kan det også være en god idé at servere en banan eller en godnatgrød, så hun mættes lidt og du er sikker på at hun ikke går sulten i seng og dette "godnat måltid" må hun i princippet få så længe hun gerne vil have det. Hun kan f.eks. få aftensmad kl 18 og få godnatmad kl 19.30 så er de to ting adskilt og så kan hun derefter få børstet tænder, blive puttet og få læst en godnathistorie. For det er netop en god idé at indføre nye putterutiner, i takt med at amningen stopper. Det skal stadig være dejligt at komme i seng, det skal være en stund som hun ser frem til :)
Så prøv sammen med koppen med mælk at indføre nye rutiner, hvor hun får læst historie, puttes med klud, sovebamse, en godnatsang osv, så dette stille og roligt tager over, når mælken fjernes. På den måde er det ikke så hårdt at skulle undvære brystet, hun får jo så stadig masser af nærhed og fysisk kontakt :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske