Svar: Immunforsvar - antistoffer med modermælken
1. september 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Der er naturlige antistoffer i modermælk - hele tiden - og på den måde vil børn der bliver ammet, få antistoffer via modermælken. Det er dog sådan, at selvom der er antistoffer i mælken, så er det ingen garanti for at barnet ikke stadig kan blive syg - der er således masser af børn der ammes og som samtidig bliver forkølede ...
Især råmælken er meget rig på antistoffer og mælken der produceres i de første måneder indeholder også flere antistoffer, end man ser i mælken senere hen - men de forsvinder ikke helt. Det vil også være sådan at mælkens indhold af antistoffer afhænger af hvor i verden man bor og hvad sygdomme man som ammende kvinde udsættes for. F.eks. har man lavet undersøgelser der viser, at kvinder fra Nigeria som lever et sted, hvor der er stor risiko for malaria har et højere indhold af anti-malaria-stoffer i modermælken, end en sammenlignelig gruppe i f.eks. Washington har.
Din mælk vil altså godt kunne give din datter lidt antistoffer med på vejen stadigvæk, selvom hun nu er 11 måneder gammel. Men sikre at hun ikke bliver syg i løbet af vinteren kan mælken ikke :) Modermælk, god kost, påklædning, opmærksomhed på hygiejne og især håndvask osv. kan dog nedsætte risikoen for sygdom. Flere ting spiller ind her :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske