Svar: Overgang til flaske
31. august 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Nanna
Du har helt ret i at amningen ikke skal være en kamp og din dreng kan sagtens trives ligeså godt på modermælkserstatning som på brystmælk. Du skal naturligvis have det godt med din beslutning og det er vigtigt at du siger til dig selv, at du er en ligeså god mor, selvom du ikke ammer. Moderfølelsen sidder altså ikke i brysterne men i hjertet bagved :)
For nogle er det en stor sorg, når amningen ikke lykkes, for andre er det en helt naturlig beslutning, som man bare kan mærke at hele familien trives bedre med. Der er naturligt også fordele ved at give flaske - f.eks. at man ved præcist hvor meget barnet får - det gør det lettere at tolke om barnet er sulten eller noget andet er galt. Det giver også ro at vide, at barnet har fået sit behov dækket og så er det jo også en fordel at far kan komme lidt mere på banen :)
Jeg synes det er en fin plan du har lavet, at du går stille og roligt mere og mere over til flaske - det er rigtig godt, hvis du ammer ham, når han vågner - der hvor du fornemmer at han gerne vil tage brystet og så supplerer med en flaske bagefter. Og der hvor du så fornemmer at flasken bare er bedre at give, ja så giver du flaske i stedet for at amme.
I takt med at din dreng får mere og mere flaske og kommer mindre og mindre til brystet, vil din mælkemængde nedsættes og amningen naturligt stoppe. Nogle formår at amme om natten i en længere periode - det kan være praktisk at bibeholde amning der, fordi du så ikke behøver stå op og varme flasker. Måske er det en idé for dig, måske ikke - men du kan prøve det :) Du har jo tidligere skrevet at om natten går det godt og det er om dagen I har problemer .. :)
Generelt vil det være en god idé at fjerne/erstatte en amning af gangen. Det vil sige at hvis du lige nu ammer 5 gange i døgnet og giver flaske en gang, så vil det være rigtig godt at du ammer 4 gange i døgnet og giver flaske 2 gange. Efter et par dage går du så ned til at amme 3 gange i døgnet og give 3 flasker osv. så du på den måde får trappet ud af amning og øget indtaget af mme.
Hvis du har udmalket mælk i fryseren skal din dreng naturligvis have dette i flaske, før du giver ham mme. Det vil være rigtig godt, fordi den mælk du har malket ud indeholder gode antistoffer for ham - og den bør ikke gå til spilde. Men ellers skal han naturligvis bare have mme.
Ved at trappe langsomt ned og over på flaske, så sikrer du både at din krop og mælkeproduktion følger med, så du ikke risikerer at få brystbetændelse fordi du danner mælk der ikke kommer ud - og du sikrer også at din drengs mave og tarmsystem vænnes til mme bedst muligt.
Jeg håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro, så du har det godt med din beslutning :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske