Brev:
Overgang til flaske
31. august 2011
Alder:
3 mdr.
Overgang til flaske
Kære Helen,
Tusind tak for dit sidste svar - jeg har prøvet at følge dine råd, desværre uden så meget held... Det er ikke lykkedes mig at lægge ham i tvillingstillingen, når han efter meget kort tid ikke vil drikke mere ved højre bryst (har faktisk aldrig haft held til at amme ham på andre måder end siddende). Har derfor måttet lægge ham over på venstre side igen, så han da får bare lidt mælk i sig. Men igen virker han ikke helt tilfreds - og det er som om, at han kun vil have mælken, når han ikke skal arbejde det store for den. I går og i dag er han begyndt at vende sit hovede væk og ned mod min mave og armhule, så han på den måde undgår brystet.
Jeg tror for at være helt ærlig ikke han har fået nok, når jeg tager ham fra... Han vejer nu 5,7 kg hvilket betyder, at han skal have omkring 120ml pr. måltid hvis han får mad 8 gange i døgnet. Og det tror jeg altså ikke, han når at få med det lidt, han spiser hos mig. Når jeg malker ud, får jeg max 50 ml på et bryst.
Som sagt er det især sen eftermiddag/aften amningen er et problem. Eftersom han ikke gider venstre bryst, malker jeg ud dér og giver ham det på flaske. Vi giver ham også hver aften MME, når jeg har prøvet at give ham brystet, som regel uden det store held. Han kan godt spise omkring 100 ml MME eller min mælk, når han får det serveret i flasken, så jeg tror desværre, at det her ammeprojekt, som jeg virkelig føler det er, har talte dage. Og det gør måske heller ikke noget. Det vigtigste er jo, at han ikke er sulten, og at jeg ikke hver gang bliver enormt frustreret over, at han ikke vil tage ordentligt fra. Det er enormt stressende hele tiden at tilbyde brystet uden held og så styrte ud i køkkenet og koge malkeudstyr og sætte sig for at malke mælk ud.
Nu er mit spørgsmål så, hvordan jeg bedst muligt kommer videre her fra. Skal jeg fortsætte med at tilbyde ham bryst først (hvis han lige er vågnet af en lur, kan jeg indtil videre godt få ham til at spise lidt hos mig), hvorefter jeg så kan give ham flaske? Hvordan plejer man at gøre, når man så småt stopper med amningen?
Er rigtig ked af og ærgerlig over, at det ikke virker, men omvendt er det vel heller ikke meningen, at amningen skal være en kamp.
Glæder mig til at få et godt råd fra dig.
Mange hilsner
Nanna