Svar: Problemer med nedløbsrefleksen
23. august 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være flere ting der spiller ind hos jer, og jeg vil gerne begynde med at fortælle dig lidt om amning.
Det er sådan at din mælkeproduktion især styres af, hvor meget dit barn dier, jo hyppigere din dreng spiser hos dig, jo mere mælk producerer du. Det er altså hyppigheden og ikke varigheden der har betydning. Det giver derfor mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time - det giver ikke på samme måde mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.
Det er også sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken, den som din dreng får først ud, er meget vandholdig. Når man malker ud, kan man se at den er lidt gennemsigtig i det, den ligner lidt skummetmælk i konsistensen. Den mælk slukker tørsten.
Den næste del af mælken ligner mere letmælk, det er den egentlige mad og den sidste del af mælken er tyk som fløde. Når man malker ud, kan man se fløden ligger sig øverst i flasken. Det er fløden som giver god mæthed og ro i maven og det er fløden der giver din dreng dobbelthage og elastikker på arme og ben :)
Det er sådan at børn naturligt skal have lov til at regulere deres behov ved brystet og nogle gange vil de derfor melde sig og die kortvarigt. Det gør de fordi de er tørstige. Din dreng kan altså godt nogle gange melde sig og die få minutter ved brystet, fordi han har brug for den vandholdige mælk, der slukker tørsten - og så kan det godt være at han efter 1 time eller 1 ½ melder sig igen og her spiser længere - og så er det fordi han der er sulten.
Derfor er det ikke korrekt at han ammes for ofte, hvis der går 2 timer mellem amningerne, det kommer helt an på, hvad hans behov er og det lyder ikke som om at han overspiser, hvis han tager mellem 250-300gram på om ugen. Det lyder rigtig fint!
Det kan også nogle gange være sådan, at du ammer ham, når han vågner af en lur. Her er han naturligt sulten, fordi han har sovet længe og spiser godt og herefter leger I, pludrer I, du tumler med ham osv. og så skifter du ham og inden han så skal sove igen, så giver du ham modsatte bryst. Her vil han så måske spise kortvarigt, slukke tørsten og derefter være parat til at sove. Når han så vågner igen, så skal du starte på det bryst, hvor han tog toppen sidst. Amme ham rigtig godt og fra den side, igen aktivere ham og lege med ham og så tilbyde toppen fra modsatte side, inden han sover igen.
Det er rigtigt at nogle børn kan protestere over, at mælken ikke løber hurtigt nok til. Og det er helt normalt at der går lidt tid inden nedløbsrefleksen starter. Det er her vigtigt at du slapper af, for jo mere du spænder, jo sværere er det for mælken at løbe. Prøv at trække vejret dybt, tænk på mælk der løber og slap af .. tag gerne noget at drikke, når du sætter dig for at amme, det er en god idé at have et glas vand stående.
Du kan stimulere brystet lidt inden du lægger til for at få mælken til at løbe hurtigere. Du kan presse lidt mælk ud af brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter. Du kan også prøve med en 1 eller 2 ml sprøjte og dryppe lidt mælk (mme eller udmalket mm) ind i munden på ham, når han ligger ved brystet, netop for at han kan mærke at mælken er er og derfor tager fat.
Når han slipper efter lidt tid, så hjælp ham med at bøvse og prøv så at lægge ham til igen - men i det der hedder tvillingestilling. Det vil sige hvor han ligger med hovedet ved dit bryst og kroppen ud under din arm (som hvis du ammede to børn på sammem tid). Det at lægge ham til på denne måde kan gøre at han tager fat igen, du kan faktisk "snyde" ham til at tro at han ligger til ved modsatte bryst, fordi han vendes rundt ... :) Og på den måde kan du få ham til at die længere tid ved et bryst af gangen og dermed få den lidt federe mælk med ud :)
Når man begynder at supplere med flaske, er der altid en risiko for at barnet foretrækker flasken fremfor brystet, netop fordi det er lettere at spise af en flaske end af et bryst. Det er også sådan, at jo mere du giver flaske, jo mindre mælk vil du naturligt selv producere - mælkeproduktionen tilpasses jo netop efter hvor hyppigt du ammer så hvis du giver flaske i stedet for at amme, så tror din krop, at der ikke er behov og så sættes produktionen ned ...
Så når du føler det er nødvendigt at supplere med en flaske, så vil det være rigtig godt at du starter med at lægge til brystet, så brystet stimuleres og registrerer at der er et behov og så kan du supplere med mælk på flaske efterfølgende :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og at du nu er lidt klogere på amning - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske