Svar: Problemer med nedløbsrefleksen

23. august 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Nanna

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der kan være flere ting der spiller ind hos jer, og jeg vil gerne begynde med at fortælle dig lidt om amning.

Det er sådan at din mælkeproduktion især styres af, hvor meget dit barn dier, jo hyppigere din dreng spiser hos dig, jo mere mælk producerer du. Det er altså hyppigheden og ikke varigheden der har betydning. Det giver derfor mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time - det giver ikke på samme måde mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.

Det er også sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken, den som din dreng får først ud, er meget vandholdig. Når man malker ud, kan man se at den er lidt gennemsigtig i det, den ligner lidt skummetmælk i konsistensen. Den mælk slukker tørsten.

Den næste del af mælken ligner mere letmælk, det er den egentlige mad og den sidste del af mælken er tyk som fløde. Når man malker ud, kan man se fløden ligger sig øverst i flasken. Det er fløden som giver god mæthed og ro i maven og det er fløden der giver din dreng dobbelthage og elastikker på arme og ben :)

Det er sådan at børn naturligt skal have lov til at regulere deres behov ved brystet og nogle gange vil de derfor melde sig og die kortvarigt. Det gør de fordi de er tørstige. Din dreng kan altså godt nogle gange melde sig og die få minutter ved brystet, fordi han har brug for den vandholdige mælk, der slukker tørsten - og så kan det godt være at han efter 1 time eller 1 ½ melder sig igen og her spiser længere - og så er det fordi han der er sulten.

Derfor er det ikke korrekt at han ammes for ofte, hvis der går 2 timer mellem amningerne, det kommer helt an på, hvad hans behov er og det lyder ikke som om at han overspiser, hvis han tager mellem 250-300gram på om ugen. Det lyder rigtig fint!

Det kan også nogle gange være sådan, at du ammer ham, når han vågner af en lur. Her er han naturligt sulten, fordi han har sovet længe og spiser godt og herefter leger I, pludrer I, du tumler med ham osv. og så skifter du ham og inden han så skal sove igen, så giver du ham modsatte bryst. Her vil han så måske spise kortvarigt, slukke tørsten og derefter være parat til at sove. Når han så vågner igen, så skal du starte på det bryst, hvor han tog toppen sidst. Amme ham ...

Annonce

... rigtig godt og fra den side, igen aktivere ham og lege med ham og så tilbyde toppen fra modsatte side, inden han sover igen.

Det er rigtigt at nogle børn kan protestere over, at mælken ikke løber hurtigt nok til. Og det er helt normalt at der går lidt tid inden nedløbsrefleksen starter. Det er her vigtigt at du slapper af, for jo mere du spænder, jo sværere er det for mælken at løbe. Prøv at trække vejret dybt, tænk på mælk der løber og slap af .. tag gerne noget at drikke, når du sætter dig for at amme, det er en god idé at have et glas vand stående.

Du kan stimulere brystet lidt inden du lægger til for at få mælken til at løbe hurtigere. Du kan presse lidt mælk ud af brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter. Du kan også prøve med en 1 eller 2 ml sprøjte og dryppe lidt mælk (mme eller udmalket mm) ind i munden på ham, når han ligger ved brystet, netop for at han kan mærke at mælken er er og derfor tager fat.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han slipper efter lidt tid, så hjælp ham med at bøvse og prøv så at lægge ham til igen - men i det der hedder tvillingestilling. Det vil sige hvor han ligger med hovedet ved dit bryst og kroppen ud under din arm (som hvis du ammede to børn på sammem tid). Det at lægge ham til på denne måde kan gøre at han tager fat igen, du kan faktisk "snyde" ham til at tro at han ligger til ved modsatte bryst, fordi han vendes rundt ... :) Og på den måde kan du få ham til at die længere tid ved et bryst af gangen og dermed få den lidt federe mælk med ud :)

Når man begynder at supplere med flaske, er der altid en risiko for at barnet foretrækker flasken fremfor brystet, netop fordi det er lettere at spise af en flaske end af et bryst. Det er også sådan, at jo mere du giver flaske, jo mindre mælk vil du naturligt selv producere - mælkeproduktionen tilpasses jo netop efter hvor hyppigt du ammer så hvis du giver flaske i stedet for at amme, så tror din krop, at der ikke er behov og så sættes produktionen ned ...

Så når du føler det er nødvendigt at supplere med en flaske, så vil det være rigtig godt at du starter med at lægge til brystet, så brystet stimuleres og registrerer at der er et behov og så kan du supplere med mælk på flaske efterfølgende :)

Jeg håber du kan bruge dette videre og at du nu er lidt klogere på amning - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder