Brev:
Problemer med nedløbsrefleksen
23. august 2011
Alder:
3 mdr.
Problemer med nedløbsrefleksen
Kære Helen,
Jeg oplever i øjeblikket (i mine øjne) store problemer med amningen af min næsten 3 måneder gamle søn. Om natten går det fint - han bliver som regel ammet kl. 2 og kl. 5. Herefter plejer han gerne at ville spise ca. hver anden time bortset fra når han sover en lang middagslur (ca. 2,5-3 timer).
Problemet begynder som regel når han vågner fra sin lange lur. Han er som regel temmelig utilfreds når han vågner, men når jeg prøver at lægge ham til brystet begynder han at græde, og efterhånden som jeg bliver ved med at forsøge at lægge ham til (efter pauser, hvor han igen er blevet nogenlunde rolig) bliver han virkelig gal og skriger bare. Utroligt frustrerende for både ham og mig. Det plejer dog som regel at lykkes i 6. 7. forsøg - endelig kommer nedløbsrefleksen, og så er der bid. Derefter forløber resten af seancen sådan set fint nok. Det er den indledende fase, indtil han får stimuleret brystet nok til at mælken løber ordentligt til, der er problematisk.
Jeg tænker umiddelbart, at han er så sulten, at han bliver frustreret over, at mælken ikke bare står i store stråler ind i hans mund fra start. Det hjælper nok heller ikke, at han de sidste 2 ugers tid hver aften har fået en sutteflaske (med min udmalkede mælk), som han grådigt lapper i sig. Tror du, at han er ved at blive for doven til selv at gøre arbejdet, nu hvor han har prøvet, hvordan det kan være med sutteflaske?
Her til aften var den helt gal, og netop som han havde fået aktiveret nedløbsrefleksen satte han i et kæmpe skrig og så var øjeblikket passeret, da han endelig var faldet ned. Nu har vi så for første gang givet ham 100ml MME. Øv. Jeg tror, jeg har mælk nok, men måske en lidt sløv nedløbsrefleks? Og dog - den kommer som regel inden for et minut, hvis ellers han har tålmodighed til at stimulere brystet så længe.
Generelt varer amningerne ret kort (oftest omkring 12 minutter og aldrig mere end 20) - han sutter som regel på det ene bryst 7-8 minutter og begynder derefter at bokse rundt, så det ender med at jeg skifter bryst. Jeg har prøvet at lægge ham til ved det samme bryst efter bøvsepause og efter at have skiftet ham, men han gider det ikke.
Jeg vil lige fortælle, at vi bor i Paris, og at amning her ikke er så udbredt som i Danmark, og at mødre normalt kun ammer i max 2 måneder. Man har heller ikke som i Danmark en sundhedsplejerske, der kommer hjem og ser hvordan det står til med det hele - det savner jeg ret meget. Hos børnelægen forleden prøvede jeg at få et råd omkring de problemer jeg oplever med amningen, og hun foreslog, at vi skulle prøve at give ham en sutteflaske med 150 ml MME, og så syntes hun i øvrigt, at det lød som om, han blev ammet for ofte, hvis der for det meste kun gik 2 timer mellem amningerne.
Hvad mener du?
Han vejer nu ca 5,4 kg og er 60 cm lang. Han har siden 3 ugers alderen taget mellem 250 og 300 g på om ugen. Bortset fra de seneste dages problematiske amninger er han glad og trives.
Jeg håber, at du kan give mig et godt råd.
Mange hilsner
Nanna