Problemer med nedløbsrefleksen

23. august 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Problemer med nedløbsrefleksen

Kære Helen,

Jeg oplever i øjeblikket (i mine øjne) store problemer med amningen af min næsten 3 måneder gamle søn. Om natten går det fint - han bliver som regel ammet kl. 2 og kl. 5. Herefter plejer han gerne at ville spise ca. hver anden time bortset fra når han sover en lang middagslur (ca. 2,5-3 timer).

Problemet begynder som regel når han vågner fra sin lange lur. Han er som regel temmelig utilfreds når han vågner, men når jeg prøver at lægge ham til brystet begynder han at græde, og efterhånden som jeg bliver ved med at forsøge at lægge ham til (efter pauser, hvor han igen er blevet nogenlunde rolig) bliver han virkelig gal og skriger bare. Utroligt frustrerende for både ham og mig. Det plejer dog som regel at lykkes i 6. 7. forsøg - endelig kommer nedløbsrefleksen, og så er der bid. Derefter forløber resten af seancen sådan set fint nok. Det er den indledende fase, indtil han får stimuleret brystet nok til at mælken løber ordentligt til, der er problematisk.

Jeg tænker umiddelbart, at han er så sulten, at han bliver frustreret over, at mælken ikke bare står i store stråler ind i hans mund fra start. Det hjælper nok heller ikke, at han de sidste 2 ugers tid hver aften har fået en sutteflaske (med min udmalkede mælk), som han grådigt lapper i sig. Tror du, at han er ved at blive for doven til selv at gøre arbejdet, nu hvor han har prøvet, hvordan det kan være med sutteflaske?

Her til aften var den helt gal, og netop som han havde fået aktiveret nedløbsrefleksen satte han i ...

Annonce

... et kæmpe skrig og så var øjeblikket passeret, da han endelig var faldet ned. Nu har vi så for første gang givet ham 100ml MME. Øv. Jeg tror, jeg har mælk nok, men måske en lidt sløv nedløbsrefleks? Og dog - den kommer som regel inden for et minut, hvis ellers han har tålmodighed til at stimulere brystet så længe.

Generelt varer amningerne ret kort (oftest omkring 12 minutter og aldrig mere end 20) - han sutter som regel på det ene bryst 7-8 minutter og begynder derefter at bokse rundt, så det ender med at jeg skifter bryst. Jeg har prøvet at lægge ham til ved det samme bryst efter bøvsepause og efter at have skiftet ham, men han gider det ikke.

Jeg vil lige fortælle, at vi bor i Paris, og at amning her ikke er så udbredt som i Danmark, og at mødre normalt kun ammer i max 2 måneder. Man har heller ikke som i Danmark en sundhedsplejerske, der kommer hjem og ser hvordan det står til med det hele - det savner jeg ret meget. Hos børnelægen forleden prøvede jeg at få et råd omkring de problemer jeg oplever med amningen, og hun foreslog, at vi skulle prøve at give ham en sutteflaske med 150 ml MME, og så syntes hun i øvrigt, at det lød som om, han blev ammet for ofte, hvis der for det meste kun gik 2 timer mellem amningerne.

Hvad mener du?

Han vejer nu ca 5,4 kg og er 60 cm lang. Han har siden 3 ugers alderen taget mellem 250 og 300 g på om ugen. Bortset fra de seneste dages problematiske amninger er han glad og trives.

Jeg håber, at du kan give mig et godt råd.

Mange hilsner

Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder