Svar: Jeg kan ikke mætte min datter

22. august 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Tillykke med din lille datter og velkommen til :)

Det lyder til at være en stor og fin pige du har fået dig og jeg kan godt fornemme, at I har haft en lidt hård start, hvor du ikke har kunne producere helt nok mælk til hende og har kæmpet for at få amningen igang. Det lyder også som om at din datter har tabt sig efter fødslen - i hvert fald fortæller du at hendes fødselsvægt var 4525 og hendes nuværende vægt ca. 4 uger gammel er ca. 4800. Det er ikke meget og det er vigtigt at hun nu begynder at tage mere på! Hun skal helst tage 200g på om ugen.

Jeg siger det ikke, for at gøre dig ked af det, men mere for at sige, at lige nu lyder det som om at din datter fortsat har behov for supplement med flaske, for at få sit behov dækket. Ved siden af dette, kan du dog gøre flere ting, for at øge din mælkemængde.

Det er ikke korrekt at din datter bare skal styre måltiderne og die når hun vil og så længe hun vil ... Det er vigtigt at hun får mindst 6 måltider dagligt - gerne flere. Det er også sådan, at det er hyppigheden af amninger der øger din mælkemængde og ikke varigheden af amning. Det giver således mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time - det giver ikke tilsvarende mere mælk, at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.

Du kan prøve med en rytme, hvor du ammer din datter, når hun vågner af en lur, herefter bøvser du hende, så pludrer I lidt, så skifter du hende og så ammer du hende fra modsatte bryst, inden hun så puttes til en lur igen.

Du kan overveje om du vil malke ud med en brystpumpe og det er her rigtig vigtigt at vide at dobbeltudmalkning kan øge din mælkemængde med op til 60%. At dobbeltudmalke betyder at du malker ud på begge bryster samtidig. Det kan du gøre ved at have din datter liggende ved det ene bryst og bruge brystpumpen på det andet. Eller du kan leje en brystpumpe med dobbeltaggregat, så du imellem amningerne kan stimulere og malke ud fra begge bryster samtidig.

Da du har god erfaring med brystpumpen fra tidligere, kan det være en løsning. Det giver dig ...

Annonce

... også mulighed for at malke ud og dermed stimulere ekstra, når hun sover - igen - det er hyppigheden der øger mælkemængden. Men din datter er naturligt også god til at stimulere og vil på sigt stimulere langt bedre end en brystpumpe vil kunne gøre det.

Du kan også amme ekstra om natten. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er natamning især vigtigt, hvis man vil øge sin mælkeproduktion. Det er derfor ikke en god idé at lade hende sove mere end 4-5 timer om natten i træk.

Det er også vigtigt at du sørger for at få hvile nok, at du sørger for lidt tid til dig selv, at du får mad og drikke hele dagen igennem, har tid til at få et bad osv. Det har stor betydning at du har det godt, dit velbefindende er vigtigt for din mælkeproduktion.

Du kan købe ammete i helsekostbutikker. Der er dog forskellige meninger om disse, nogen mener de fremmer mælkedannelsen, andre oplever ingen forskel og man skal være opmærksom på at der i visse urter som bruges i te, som kan give barnet mavekneb.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det har også betydning om hun bruger sut og hvornår du tilbyder hende sutten. Det er sådan at børn der bruger sut i gennemsnit dier en gang mindre i døgnet på brystet. Det er helt okay, hvis man har et barn der dier 10 gange i døgnet og tager rigtig godt på, men har man et barn som ikke tager nok på og som ikke dier så meget, som man kunne ønske, så skal man være meget påpasselig med at bruge sut.

Hvis du giver hende en sut, så er det derfor vigtigt at tilbyde den efter hun med sikkerhed er fyldt rigtig godt op med mælk. Sutten gives der, hvor hun lige har behov for at sutte lidt for at falde i søvn. Det er vigtigt at den ikke gives, for at holde hende hen - på puslebordet f.eks. inden hun skal ammes.

Det kan være nødvendigt at vække hende både om dagen og i løbet af natten, for at få hende til at amme - både for at sikre hende mælk nok og for at sikre produktionen af mælk.

Man kan også behandle med medicin - men prøv om ikke disse råd kan hjælpe dig i første omgang :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.