Svar: Amning af 2 børn
17. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Hvis man bliver gravid igen imens man ammer, så vil mælken ændre sig. Den vil ændre sig i smag og indhold - derfor vil det ældste barn ofte naturligt vælge brystet fra i takt med at graviditeten skrider frem, simpelthen fordi mælken er anderledes og smager anderledes, end de er vant til... :)
Nogle gange vil det ældste barn dog stadig kunne blive ammet samtidig med den lille ny - men mælken vil altså normalt tilpasse sig det lille barns behov. Den ældste vil derfor få en lidt anerledes sammensat mælk og dermed også federe mælk end det er vant til, som du er inde på, men man skal jo huske på, at den ældste jo ofte ikke skal have bryst mere end 1 gang i døgnet, hvor den yngste skal have bryst måske 8 gange på et døgn og det ældste barn kan fint få den mælk, der nu er.
Man skal være opmærksom på, at hvis man har mange plukveer i sin graviditet eller er i risiko for at føde for tidligt så bør man ikke amme, når man er gravid. Stimuleringen af brysterne kan være med til at sætte fødslen i gang.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og dejligt at i overvejer at få en lille en mere :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske