Svar: Problemer omkring amning
30. juli 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Katja
Tillykke med lillesøster - dejligt at høre at amningen, trods jeres udfordringer, fungerer bedre denne gang og det lyder som om at du nyder det, trods alt :)
Det første jeg umiddelbart tænker, når jeg læser dit brev er, om du holder din datters hoved, når du lægger hende til brystet? Det er meget naturligt at vi tager fat om barnets hoved, når vi lægger til. Dette for at sikre sig at hun får hovedet lagt i den rigtige stilling, så hun får rigtig fat og naturligt fordi hun jo endnu ikke er stærk nok til at holde sit hoved helt selv ...
Når vi holder på barnets hoved, så er det ofte med hånden på baghovedet og det virker faktisk som et pres på barnet. Det vil sige, at hun føler sig presset mod brystet, når du lægger hende til og det er ubehageligt for hende. Derfor vil hun spænde imod, blive som en flitsbue og skubbe fra, for hun bryder sig ikke om at blive presset.
Og faktisk tror jeg, det er det der sker - for om natten, når du ligger ned og ammer, så er der ingen problemer og det er der netop ikke, fordi du der ikke har hånden på hendes baghoved. Når du ligger ned, så føler hun ikke presset på samme måde, men ligger mere 'for sig selv' og spiser.
Prøv derfor om du kan lade være med at holde dine hænder på hendes baghoved og i stedet støtte hende nede i nakken. Det er stadig nødvendigt at støtte hendes hoved, men du må ikke presse hende. Prøv også om du kan nøjes med at lægge hende på ammepuden og helt undgå at holde for meget på hendes hoved, så hun slapper mere af og derved gerne vil tage fat.
Og så er det vigtigt at du tager det stille og roligt, for når du ved, at hun sandsynligvis bliver gal, så slapper du ikke af og det betyder at din mælk naturligt har sværere ved at løbe til. Jo mere roligt du kan tage det, jo lettere flyder mælken og jo lettere mælken flyder, jo gladere vil de fleste børn være for brystet :)
Prøv også at sidde og ligge med hende, hvor hun ligger på din brystkasse hud mod hud og hvor fokus ikke er at hun skal ammes, men at I skal være tæt sammen. Hun kan dufte din mælk, mærke din varme, føle dig fuldstændig som når hun ammes og det vil være godt for hende at mærke dette - netop uden at hun føler sig presset, så hun igen bliver tryg ved det :)
Du kan også prøve at gå lidt rundt med hende i dine arme imens du har bare bryster, fordi hun så kan vænne sig til brystet og måske selv vil tage fat, uden at det er noget du styrer.
Du må ikke presse hende til at tage brystet. Det er vigtigt at du ikke presser brystvorten ind i hendes mund. Ingen raske børn vil lade sig sulte og hun skal nok åbne munden, smage, søge og tage fat, når brystet er tilgængeligt. Det er vigtigt at hun selv gør det - igen så hun ikke føler sig presset :)
Nogle gange kan det hjælpe at give sutten, som du gør, få ro på og så få hende til brystet derefter. Andre gange kan det være en god idé at få lidt af mælken til at løbe, presse lidt mælk ude af brystvorten, give hende lidt mælk på læberne eller i mundvigen, så hun kan smage at der er noget dejligt at komme efter.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske