Problemer omkring amning

30. juli 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Problemer omkring amning

Hej Helen,

Længe siden jeg har skrevet, nu har jeg fået barn nr. 2 – en lille pige på nu 2 mdr.

Mit problem er, at hun ikke vil spise fra mit bryst. Hun bliver ammet fuldt ud og har været god til at spise fra mit bryst lige fra starten. Hun er ikke en ”hyggespiser” som min søn var, dvs. hun spiser og slipper så. Vil ikke falde i søvn ved brystet, men vil hellere have en alm. Sut og falde i søvn med i barnevognen. Hun følger både vækst og længdekurven og har som sagt spist fint. Men for et par uger siden startede problemet med at hun ikke ville tage ved brystet, men skreg bare. Så snart jeg ligger hende ned og gør klar til amning så skriger hun og afviser.

Det er værst om eftermiddagen / aftenen, men her de sidste par dage er det også om morgenen. Amningen fungere kun om natten, hvor jeg lægger hende til i søvne, så hun ikke når at protestere.

Jeg har forsøgt sutteflaske i dagtimerne, men det er hun heller ikke så vild med. Kun sut. Derfor er jeg nød til at ligger hende til mit bryst og give hende sutten. Når hun så er faldet til ro kan jeg nogle gange snyde ...

Annonce

... hende og tage sutten væk og erstatte den med mit bryst. Så tager hun ved og spiser. Så jeg er ret sikker på det ikke er noget fysisk, men noget psykisk, hvis man kan sige det sådan!

Hvad kan det skyldes, at hun sådan afviser maden og mit bryst?

Jeg gør ikke noget anderledes end før, hvor det fungerede fint. Måske presser jeg hende lidt og lægger hende til for ofte, men det er jo i god mening. Jeg vil jo ikke have hun får for lidt mad. Lige nu spiser hun kun rigtigt om natten og jeg kan mærke det begynder at bliver svært om natten også, fordi jeg fokuserer meget på at hun så skal have nok om natten, når hun ikke får i dagtimerne.

Men det er jo ikke en holdbar situation og jeg er ved at blive rigtig desperat og ked af at hun ikke vil spise. Ved ikke om hun taber sig, men hun ser ellers ud til at trives – er glad når hun er vågen, vil gerne sove og snakke mv. Jeg er meget opmærksom på at hun skal have ro omkring måltiderne, men det hjælper ikke rigtig noget – der er jo også den store dreng på 3 år, der skal være i huset imens.

Nogle gode råd?

Kærlig hilsen
Katja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to