Svar: Ammestop - 20 mdr.

29. juni 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære fortvivlede mor

Det lyder som om, at du nu har besluttet dig for at stoppe amningen helt og det er som du skriver din beslutning, det er dig der skal sige stop.

Det lyder for mig også som om, at du er nødt til at stoppe fra den ene dag til den anden. Du har taget mange tilløb og det har været og er rigtig svært for dig at skære amningerne ned. Din dreng kan heller ikke forstå, hvis han nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Han kender jo ikke klokken og ved ikke, hvorfor han må få brystet om eftermiddagen, men ikke om aftenen, eller hvorfor han må få brystet om aftenen, men ikke om natten. Det vil sandsynligvis forvirre ham rigtig meget, hvis han får lov nogle gange og andre gange ikke får lov og det er synd. Så er det bedre at tage en beslutning om at nu er det slut og så holde fast i det.

Så når det er slut, så er det slut og det er vigtigt at du får signaleret dette. Netop ordet "slut" kender han måske godt? Ellers kan han lære det. Du skal bruger ordet, når du læser en historie og bogen klappes sammen "det er slut, nu er historien ikke længere", brug ordet, når mælkekartonen på bordet er tømt, vis ham den, "det er slut" og signaler med dine hænder, at der ikke er mere i, den er tom.

Når han kender ordet slut og forstår betydningen af dette, så gør du det samme omkring brystet. Når han søger brystet, så siger du "slut, der er ikke mere" og så afleder du ham, med noget andet. Hvis han er sulten, så kan han få noget at spise, hvis han er tørstig, så kan han få noget at drikke.

Om aftenen, er du nødt til at tage en ting af gangen. Du skal bibeholde putteritualet som det er lige nu, hvor I er i din seng, er fysisk tæt på hinanden og læser godnathistorie sammen - men det er slut med brystet. Han kan i stedet få lidt vand at drikke af en kop, hvis han er tørstig. I skal stadig læse som I plejer, du skal sidde ved siden af ham, give ham tæt fysisk kontakt og hjælpe ham til ro - men brystet får han ikke mere.

Når han har lært at overgive sig til søvnen uden at få bryst, så kan han lære det i sin egen seng, hvor du så stadig sidder hos ham, læser for ham beroliger og betrygger. Altså samme ritual som I har nu, men hvor han ligger i sin seng. Du er nødt til at tage et skridt af gangen, så han er så tryg ...

Annonce

... som muligt hele tiden.

Det er naturligvis vigtigt at han får både mad og væske nok hele dagen igennem og det vil også være godt, hvis han dagligt får en middagslur. Han vil have godt af at sove ca 13-13½ time i døgnet - gerne 11-11½ time om natten og 2 timer til middag hver dag og det vil være meget passende, hvis hans middagslur kunne ligge mellem 12.30-14.30. Tidspunktet afhænger naturligt at hvor tidligt han står op om morgenen - men også her vil det være rigtig godt, hvis I kunne begynde at stå op til en fast tid, så dagen starter i god tid hver dag.

Hvis I sover længe om morgenen, vil det naturligt rykke hans rytme og gøre at han får svært ved at sove til middag, samtidig med at hans puttetidspunkt også risikerer at blive meget sent. Så en fast plan, hvor I står op og kommer igang, når dagen begynder, vil være rigtig godt og vil også hjælpe dig i forhold til at få ham puttet :)

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager. Må også meget gerne få varm frokost. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tilbydes vand og en banan og puttes til middagslur ca. 12.30

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør og ost, en portion tykmælk, yoghurt eller lignende med rugbrødsdrys, vand af kop.

Før aftensmad 16.30-17: En portion råkost, bestående af fint revne gulerødder, spidskål, æble og lidt appelsinsaft over, drysset med lidt rosiner, vand af kop.

Aften 18: Familie mad, helt almindelig børnevenlig mad, som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, farsbrød, kyllingelår at gnave, pølser, grillede kødspyd, fiskefilet, laks osv. Altid kød og fisk sammen med forskellige grøntsager, ris, pasta, kartofler og sovs.

Må også gerne suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng. Den indtages kl. ca 19.30 ved bordet.

Herefter børste tænder, putte i dobbeltsengen få vand og så lære at sove uden at blive ammet, men med din nærhed og fysiske kontakt og ved at ligge og lytte til godnathistorien du læser eller sangen du synger :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej :) Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer