Lille storesøster

23. juli 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Lille storesøster

Kære Helen..

Ja, så er jeg tilbage.. Har holdt en lang pause herfra, faktisk fordi jeg har haft det rigtig godt!

Sidst jeg skrev til dig var jeg vist nygravid.
Desværre aborterede jeg i uge 9, det var heldigvis ikke særlig slemt, da jeg for det første ikke var så langt henne.. Og så var graviditeten ikke planlagt - jeg nåede heller ikke at føle mig "rigtigt" gravid...

Til gengæld blev jeg gravid et halvt år senere - og er nu også mor til den dejligste lille dreng på to måneder :)

Det var lige en kort opdatering..
Her er mit spørgsmål:

Min skønne, skønne datter er nu 2 år og 11 måneder. Og der har været nogle rigtig store omvæltninger i hendes liv det sidste par måneder: Lillebrors fødsel og start børnehave. Hun nyder tydeligvis at være blevet storesøster, men naturligvis reagerer hun også med jalusi - og det skal hun også have lov til, så længe hun ikke afreagerer fysisk på ham.
Kan jo se, at hendes tilnærmelser til lillebror også sker af nysgerrighed og fordi hun synes, han er sød.

Der, hvor jeg ser en ændring ved hende, som jeg opfatter som negativ, er i forhold til jævnaldrende børn..
Hun er meget bestemt for tiden. Vil rigtig gerne bestemme, når hun leger med jævnaldrende, samtidig med, at hun græder voldsomt, hvis hun oplever, at andre vil bestemme over hende..

Jeg kan se, at selv hendes meget tålmodige fætter på 4½ år vælger hende fra i de situationer. Prøver at forklare hende, når det sker, at når hun taler sådan til ham, så går han, fordi han ikke synes det er rart.. og hjælper hende til at sige det på ...

Annonce

... en anden måde. Han er heldigvis en rigtig rar dreng, som hurtigt kommer tilbage, når hun så taler pænt til ham igen, så der er rigtig god respons på "positiv adfærd"

Det jeg nu spekulerer lidt på er, om hendes vanskeligheder med at omgås andre børn, kan skyldes andet end lillebror og institutionsskift. F.eks. at hendes far og jeg ikke altid er så enige om opdragelsen.

Han er om regel meget blød og rar - men får så pludselig nok, hvis han oplever, at hun ikke "lystrer", f.eks. når han beder hende spise pænt. Han kan godt lyde meget vred, når han irettesætter hende. Ind imellem kan jeg desværre heller ikke holde mund - og kan godt finde på at sige - "hun gør det ikke for at være uartig". Ved godt, jeg skal blive på egen banehalvdel - men hold op, hvor er det svært, når jeg synes, han er uretfærdig overfor hende.

Om aftenen når hun skal puttes, har vi et efterhånden meget langt ritual.

Det har udviklet sig fra, at vi sad der begge to og læste en bog og sang en sang, til at vi nu putter hver for sig (fordi lillebror ikke skal ligge alene) - og hun forlanger som regel at få to historier og et utal af sange, før vi går ud. Min mand er meget irriteret over, at jeg føjer hende i det. Men jeg tænker bare, at hun måske har brug for det lige nu.. jeg kan da godt se, jeg måske burde holde fast i det gamle ritual for trygheden, men føler altså, at hun har brug for mig. Hun græder også helt hjerteskærende, hvis jeg går fra hende før hun er klar.. Det er altså rigtig svært..$

Helen.. Hvad mener en klog kone som du?

Kærlig hilsen
Pylremor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor