Svar: Udtrapning af amning - 7 mdr.

27. juni 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ann

Formiddags- og eftermiddagsamningen erstattes af et mellemmåltid. Det vil sandsynligvis gå lettest, hvis du fjerner formiddagsamningen først.

Start med mellemmåltidet formiddag - ofte frugtmos og frisk frugt i hånden, hvor du normalt ville amme og sæt så din datter i barnevognen og tril en tur. Lad hende sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og få en masse stimuli og læg hende så ned, når hun viser sig parat til at sove. På den måde får du hende lettest til at falde i søvn uden brystet om formiddagen.

Eftermiddag skal hun også have et mellemmåltid, det vil ofte være en mere mættende grød som fuldkornsgrød med frugtmos, derudover frisk frugt i hånden og vand af kop. Og så skal hun aktiveres, lege, tumles med osv. så hun holdes igang og ikke længere får brystet eller tænker på brystet. Du skal aflede hende om eftermiddagen, ved at aktivere hende.

De fire amninger hun har brug for i 7 måneders alderen vil ligge bedst tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. I 8-9 måneders alderen skæres ned til 3 amninger, ofte inden middagslur, aften og sen aften. Det kan således være amningen tidlig morgen der udgår - dette ved at du tager hende over til dig, putter med hende uden at amme, eller ved at du står op og lader dagen starte med aktiviteter og så en morgengrød :)

Det kan også være amningen inden middagsluren der forsvinder. Den kan evt. erstattes af en flaske, så den der passer din datter der, giver hende flaske at sove på og du kan så trappe ud og amme to gange f.eks. aften og sen aften, jvf. ovenstående. Det kan også være at det fungerer bedre hos jer, at du fjerner amningerne helt om dagen, så der erstattes af et lille mellemmåltid måske lidt banan og lidt mælk af en kop at sove på og så bibeholder du amning aften, sen aften og tidlig morgen. Det vil også være helt fint.

Hvis du vil stoppe amning helt før hun er 12 ...

Annonce

... måneder, så bør hun få flaske med mme. Her skal flasken så gives i stedet for brystet - du skal ikke både give flaske og amme. Hele idéen er netop at mælkeindtaget skal skrues ned, så det er ikke meningen at amningerne skal erstattes af en flaske. Med mindre altså at du ønsker at stoppe amning og overgå til flaske :)

Med hensyn til sengerand, så vil nogle børn have glæde af dette, også selvom de bliver større. Det kan være praktisk når børn i 8-10 måneders alderen begynder at tumle rundt, fordi det sikrer at barnet ikke slår sig på tremmerne. Det kan også være en god idé, hvis man kan finde en sengerand, med små lommer og små dyr der skal puttes i lommerne, fordi nogle børn har stor glæde af at kunne ligge og lege lidt i sengen, inden de overgiver sig og falder i søvn ...

Men ellers er sengerand normalt noget man køber fra starten og bruger til spædbarnet, for at gøre sengen lidt mindre og mere huleagtig, så barnet føler mere ro og tryghed. Det samme gælder en sengehimmel. Den bruges normalt de første ca. 4 måneder, hvor barnet ligger i vugge eller på lille plads. I takt med at barnet bliver større, begynder at bevæge sig rundt, rejse sig ved tremmerne, kravle osv. vil de fleste ikke have brug for sengehimmel mere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis I ikke allerede har købt en sengerand og en sengehimmel, så ville jeg umiddelbart sige, at det er noget I kan spare med den alder jeres datter har nu. Viser det sig så, at hun får brug for en sengerand senere, fordi hun tumler meget rundt, så kan I sikkert finde en til 50, - kr og så lade hende have den som "sikkerhed" et par måneder og det var så det :)

Der kommer dog en tid igen, i små pigers liv, hvor de synes det er fantastisk at kunne sove under himmel og så skal den helst være lyserød - men til den tid, kan hun selv fortælle jer, hvad hun gerne vil have :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber ovenstående er en hjælp videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.