Svar: Spiser kortvarigt

6. juni 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ann

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille dreng :) Du har fuldstændig ret i at selvom man får flere børn, så kan der sagtens være nye spørgsmål, for det er et nyt barn og en helt ny situation ...

Din dreng tager ikke nok på, hvis han kun tager 100-150 gram på om ugen. Hvis du ikke kan få ham til at spise mere ved brystet er du derfor nødt til at supplere ham med en flaske. Han skal som minimum tage 200g på om ugen og det er netop vigtigt at han også får mælk = energi for at kunne spise ved brystet og stimulere dig tilstrækkeligt.

Det er vigtigt at hans suttelyst så vidt muligt stilles ved brystet og ikke på sutten. Undersøgelser viser at børn der bruger sut i gennemsnit spiser en gang mindre ved brystet i døgnet. Det kan være rigtig godt, hvis man har et barn der kan die hele tiden og som tager super godt på - så kan sutten bruges som aflastning, men hvis man har et barn som ikke øger sin vægt tilstrækkeligt og hvor man er i tvivl om barnets mælkeindtag, ja så er det en rigtig dårlig idé at bruge sutten.

Din mælkemængde styres af hvor meget din dreng dier ved brystet. Jo hyppigere han spiser hos dig, jo mere mælk producerer du. Det øger altså din mælkemængde at amme hver 2 time i stedet for hver fjerde time. Det øger ikke på samme måde, om han spiser 30 minutter i stedet for 15 minutter, men naturligvis har tiden han bruger på amning også noget at sige, i forhold til, hvor meget mælk han kan nå at få ud.

Det er sådan at mælken består af flere forskellige dele, den første del er vandholdig og slukker tørsten. Det betyder at han nogle gange godt kan melde sig og die et par minutter ved brystet, fordi han er tørstig og dermed får den vandholdige og tørstslukkende mælk. Men andre gange skal han spise et hovedmåltid og du skal kunne fornemme at han spiser godt, effektivt og længe.

Tegn på at barnet trives med amning:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal brystet virker mere blødt og eftergiveligt. Det vil være normalt at kunne fornemme at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det og skal du øge din mælkemængde og det lyder sådan, vil jeg anbefale at du ammer 8 gange i døgnet - altså ca. hver 3. time. Timer tælles fra en amning starter til den næste begynder (også selvom en amning så måske vare 20-30 minutter).

Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. Han må ikke ...

Annonce

... have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og han bør som sagt tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere.

Derudover skal han virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.

Tegn på at barnet ikke trives med amning er:

Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger.

Når din dreng spiser hos dig, så hiver han i brystet, for at malke det lidt ekstra og han bliver let irriteret.

Han falder ikke til ro i forbindelse med amning, men græder og er urolig og virker søgende og sulten.

Afføringerne er sparsomme - de fleste ammebørn begynder at have længere tid mellem deres afføringer i 8-9 ugers alderen, men stadig vil man ofte have fornemmelsen af at, når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at han ikke tisser nok. Er du i tvivl, så læg et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hans hud, hvis papirlommetørklædet er tørt i 4-6 timer, så får han ikke mælk nok.

Læg mærke til hans vægt, står vægten stille, stiger den kun lidt, taber han sig måske ... - og hos jer, er vægtøgningen ikke okay lige nu.

Hvis han græder meget og i det hele taget virker meget vågen og urolig, så kan det være tegn på at han har brug for mere mælk.

Han virker måske tør i huden, det er som om at huden mangler lidt spændstighed og du skal generelt lægge mærke til, hvordan han ser ud. Han må ikke være bleg, virke grå i kuløren og huden må ikke være marmoreret. Han skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.

Læg mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom han har spist hos dig - så kan det være tegn på at han ikke får mælk/væske nok.

Og så kan børn naturligvis også virke sløve, fordi de mangler væske og hvis barnet kun har ringe eller eller ingen interesse for brystet, så kan det også skyldes at han ikke får mælk nok.

Ud fra det du fortæller, så vil jeg anbefale at du supplere din amning med flaske lige nu - så din dreng får den mængde mælk han naturligt har brug for. Det vil også give ham energi til at spise mere effektivt ved brystet og det er vigtigt for hans trivsel.

Og så må du derudover fortsat amme, starte med at lægge ham til brystet, lade ham stimulere dig så din mælkemængde stadig opretholdes og du må overveje om du vil stimulere yderligere, om det f.eks. vil være relevant at bruge en brystpumpe eller om du kan få ham til at spise mere hos dig, ved f.eks. at bruge forskellige ammestillinger.

Men mælk skal han have og så må amningen stimuleres derefter :)

Håber du kan bruge dette indtil videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!