Svar: Amning og mælk - 0 mdr.

4. juni 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Charlotte

Der er ikke belæg for at fraråde visse fødevarer i forhold til amning og det anbefales at man som ammende mor, spiser almindeligt og varieret - forsøger at spise som man har gjort i graviditeten og som man normalt vil spise.

Det er dog sådan at flere mødre oplever at deres indtag af forskellige fødevarer kan påvirke deres barn og give mavekneb. Det kan være kaffe, løg, krydderier, chokolade, jordbær og forskellige kåltyper, som mange kvinder oplever kan påvirke barnet gennem modermælken. Fødevarer som har tendens til generelt at kunne give os alle lidt ekstra luft i maven, påvirker nogle børn via mælken. Også her gælder, at de fleste børn sagtens vil kunne tåle mors mælk, hvis mor spiser varieret og oplever man f.eks. problemer med jordbær eller chokolade, så opstår mavekneb ofte kun, hvis mor kværner en hel plade marabou eller spiser en hel bakke jordbær. Så spis lidt af det hele :)

Der er naturligvis børn der reagerer allergisk på visse fødevarer, f.eks. mælk, via modermælken. Der er her ofte tale om børn, som har mælkeallergi og som reagerer på mælkeproteinerne i modermælken, fordi deres mor drikker mælk imens hun ammer. Men det er meget sjældent, de fleste børn vil godt kunne tåle modermælk selvom de senere viser sig at have mælkeallergi.

Man ved også at maden vi spiser påvirker smagen af modermælk, og hvis man f.eks. spiser meget løg og meget krydret mad, så vil mælken smage mere krydret - hvilket mange børn faktisk rigtig godt kan lide :) Hvis man spiser meget frugt og søde fødevarer, så vil mælken godt kunne smage mere sødt. Man ved også at visse fødevare kan gøre at mælken ændre farve - det er set før, at kvinder der malker ud, pludselig oplever farveskift i mælken, fordi de har spist noget bestemt.

Man ved også at indtag af fisk under amning er rigtig vigtigt og godt, fordi barnet netop gennem modermælken så får ekstra af de essentielle fedtsyrer som Omega 3. Så på den måde vil det du spiser naturligt påvirke mælken og mælkens sammensætning, men der er som sagt ikke belæg for generelt at anbefale ammende kvinder at holde sig fra forskellige fødevarer.

Hvis du oplever at din datter reagerer på noget du har spist, så vil hun ofte reagere med det samme, altså inden for ½-1 time efter amning og problemet vil ofte være ovre næste gang du lægger til brystet. Her vi jeg gå ud fra at du ammer med 3-4 timers interval :)

Man kan desværre ikke sætte tid på en amning. Hvor lang tid en amning tager afhænger helt af barnets alder, barnets sutteteknik, mors nedløbsrefleks, tidspunkt på døgnet osv. Der er rigtig mange ting der spiller ind.

Mælken består af 3 forskellige dele, hvor den første del er vandholdig og det betyder at den slukker tørsten. Derfor vil din datter naturligt godt kunne melde sig og die kortvarigt måske bare et par minutter, fordi hun er tørstig og har brug for den vandholdige mælk. Det er vigtigt at du ...

Annonce

... lader hende die så kort og ikke tror det bare er hygge og pjat - især nu, hvor det er varmt, vil det være naturligt, at hun nogle gange har brug for en tørstslukker.

Den næste del er hvid som letmælk og er den egentlige mad, det er den der er mest af i brystet og som er hendes egentlige måltid. Og den sidste del af mælken er tyk som fløde. Det er den der giver hende det ekstra fedt og som gør at hun får dobbelthage og deller på arme og ben :) Hvis man malker ud, så vil man kunne se at den første del er lidt gennemsigtig hvid som skummetmælk og man vil kunne se at fløden lægger sig øverst i flasken, når mælken stilles til side.

Når vi siger at man skal "tømme et bryst", så er det faktisk forkert, for så længe barnet dier, så vil der blive sendt besked til din hjerne om at der skal produceres mælk og så starter nedløbsrefleksen. Men du skal kunne fornemme at der er forskel på det bryst, som din datter har spist ved og det som hun endnu ikke har spist ved.

Du skal også kunne høre forskel. I starten når du lægger hende til, så vil hun spise hurtigt og effektivt, nogle gange flyder mælken meget hurtigt og det kan være svært for hende at følge med. Men i takt med at hun får arbejdet sig igennem brystet, så bliver rytmen anderledes, mere langsom og rolig. Hun vil sutte effektivt nogle gange, holde en pause, hvor hun venter på at mælken skal løbe og så synke den mælk der kommer. Hun vil altså have en rytme lidt i retning af: sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke den mælk der kommer, sutte, sutte, pause, synke, synke.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt at hun spiser af et bryst af gangen, men du må samtidig gerne tilbyde mælk fra begge bryster - lad mig forklare. Du kan arbejde på en ammerytme, hvor du ammer fra det ene bryst - måske 20-25 minutter, læg mærke til rytmen og hvordan hun spiser - gerne til hun selv slipper! Herefter skifter du hende, så hun atter vågner op til dåd og tilbyder så modsatte bryst.

Nogle gange vil hun kun tage toppen fra modsatte side, andre gange afvise og atter andre gange spise rigtig godt igen og det er helt fint - det skal hun nok regulere. Næste gang du så ammer, så starter du med at lade hende spise der hvor hun tog toppen sidst, skifter hende og tilbyder modsatte bryst osv.

Og ja - så er der børn som "tømmer" et bryst på 10 minutter og der er børn der skal have 40 minutter til det. Du er her nødt til at se på hvordan hun spiser og lytte til rytmen.

Så nogle gange når hun kun dier kortvarigt og måske kun et par minutter, så er hun tørstig og har brug for den tørstslukkende mælk. Andre gange, når hun slipper efter 25 minutter, så har hun måske fået nok, måske skal hun lige pludres lidt med, skiftes, bøvse osv. og så tilbydes toppen fra modsatte side og andre gange vil hun så spise længerevarende igen og atter andre gange bare være parat til at sove :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi