Svar: Fuldamning i 6 måneder
1. juni 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Julie
Det anbefales at du starter op med skemad, når din søn er parat til det. Tidligst ved 4 måneder, senest ved 6 måneder.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Det første der sker, vil ofte være at din søn begynder at søge brystet ekstra hyppigt. Han begynder måske at spise mere om natten, sover mere kortvarigt og spiser hyppigere. I første omgang kan man her amme mere hyppigt, fordi netop hyppig amning øger mælkemængden og ved at øge hans mælkeindtag, kan man ofte forlænge mælkeperioden lidt. Men på et tidspunkt vil det ofte ikke være nok og trods et øget indtag af mælk, så vågner han stadig, virker søgende og virker til at have behov for andet og mere mættende mad.
Derudover er det et tegn at barnet begynder at åbne munden bevidst for skeen, når du f.eks. giver d-dråber på en ske. Han kigger på skeen, følger den med øjnene og åbner munder og former sine læber, for at få sine vitamindråber.
Det er en forudsætning at han kan holde hovedet selv, dreje hovedet bevidst og man vil ofte opleve at han siddende på skødet, næsten 'sluger din mad med øjnene'. Han er meget bevidst om at du putter noget i munden og følger det med stor interesse.
Det er også en forudsætning at hans mave fungerer. At han har godt gang i maven - ligesom det er en forudsætning at han tager nok på og vokser som han skal. Han skal virke til at trives med modermælk og gør han ikke det, så skal han tilbydes anden mad.
Det er vigtigt at starte op når barnet er parat og her se mere på barnets parathedssignaler end på barnets alder. Det er vigtigt fordi man godt kan forpasse det tidspunkt, hvor barnet naturligt har lyst til at få lidt med ske og venter man for længe, så kan man risikere, at barnet mister interessen og foretrækker brystet så længe, at barnet ikke får næringsstoffer nok ...
Når man starter op, så er det ganske få skefulde man giver og det er i starten kun smagsprøver. Det handler om at øve sig og om at vænne barnet til at spise fastere føde. Både vænne sig til det mundmotorisk, finde ud af teknikken at spise med en ske, men også om at barnets mave- og tarmsystem stille og roligt skal vænne sig til fastere føde og kunne nedbryde andet end mælk. Hvis man starter allerede når barnet er 4 måneder, vil det naturligt også kræve langsommere og længere tilvænning, end hvis man starter kort før barnet er 6 måneder.
Med hensyn til at hoste og græde i forbindelse med amning, så kan det være fordi din mælk løber meget hurtigt og din dreng derfor bliver frustreret, fordi det er naturligt svært for ham at følge med. Mælken sprøjter, han slipper, irriteres fordi han er sulten, hoster fordi mælken løber i munden på ham, tager fat igen osv.
Det kan også være fordi han er generet i mund eller hals, begyndende forkølet eller andet....
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske