Svar: Hvor mange amninger i døgnet?

10. maj 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære førstegangsforældre

Det er min erfaring at de fleste børn i 8-9 måneders alderen vil trives med 3 amninger i døgnet. De vil ofte ligge enten inden middagslur, aften og sen aften eller de vil ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Nogle børn springer altså amningerne om dagen helt over, andre har naturligt stadig brug for en amning inden middagsluren og så to amninger i løbet af aftenen (eller natten).

I må prøve at vurdere, hvilken amning I fornemmer at hun lettest vil kunne slippe. Jeg kunne forestille mig at det f.eks. var amningen tidlig morgen, fordi hun der kan få lidt vand, beroliges på anden måde eller I kan vælge at stå op og så starte dagen med grød i stedet. Det kan også være at det er amningen sen aften der skal væk, erstattes med kærtegn, stillingsskift, evt lidt vand i en overgang - og at hun så vil begynde at vågne meget tidlig morgen og kræve brystet det, hvilket hun så kan ...

Annonce

... få og sove videre til I så skal have morgenmad.

I 10 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger dagligt og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen (f.eks. kl. 04).

Der er naturligvis børn der ammes inden middagslur og om aftenen når de puttes og så sover derefter og ikke får yderligere mælk eller vand, før de så vågner og skal have morgengrød - men det er de færreste :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres datter måske har mælkeallergi og det er derfor rigtig godt at du ammer. Hvis hun ikke får anden mælk, en den mælk hun får fra dig, så er amningerne naturligt ekstra vigtige. Det kan derfor hos jer, være udmærket at du ammer en ekstra gang - så hun tilbydes 3 amninger lidt længere tid, netop for at sikre hendes mælkeindtag - bare en tanke herfra :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder