Svar: Hvor mange amninger i døgnet?
10. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kære førstegangsforældre
Det er min erfaring at de fleste børn i 8-9 måneders alderen vil trives med 3 amninger i døgnet. De vil ofte ligge enten inden middagslur, aften og sen aften eller de vil ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Nogle børn springer altså amningerne om dagen helt over, andre har naturligt stadig brug for en amning inden middagsluren og så to amninger i løbet af aftenen (eller natten).
I må prøve at vurdere, hvilken amning I fornemmer at hun lettest vil kunne slippe. Jeg kunne forestille mig at det f.eks. var amningen tidlig morgen, fordi hun der kan få lidt vand, beroliges på anden måde eller I kan vælge at stå op og så starte dagen med grød i stedet. Det kan også være at det er amningen sen aften der skal væk, erstattes med kærtegn, stillingsskift, evt lidt vand i en overgang - og at hun så vil begynde at vågne meget tidlig morgen og kræve brystet det, hvilket hun så kan få og sove videre til I så skal have morgenmad.
I 10 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger dagligt og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen (f.eks. kl. 04).
Der er naturligvis børn der ammes inden middagslur og om aftenen når de puttes og så sover derefter og ikke får yderligere mælk eller vand, før de så vågner og skal have morgengrød - men det er de færreste :)
Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres datter måske har mælkeallergi og det er derfor rigtig godt at du ammer. Hvis hun ikke får anden mælk, en den mælk hun får fra dig, så er amningerne naturligt ekstra vigtige. Det kan derfor hos jer, være udmærket at du ammer en ekstra gang - så hun tilbydes 3 amninger lidt længere tid, netop for at sikre hendes mælkeindtag - bare en tanke herfra :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske