Svar: Stoppe med amning pga. for lidt mælk

5. maj 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anja

Det vil være rigtig godt at trappe amningerne ned, så du ammer mindre og mindre og med flere timer imellem. Jo længere tid der går mellem dine amninger, jo mindre mælk vil du producere og jo mere naturligt vil amningen stoppe. På den måde indstiller din krop sig på at det er slut og du kan undgå en brystbetændelse.

Det vil være helt okay at du erstatter amningen om aftenen med flaske, så denne amning fjernes helt. Du kan også erstatte amningen sen aften med en flaske og så kan du bibeholde amningen i løbet af natten lidt endnu og så stille og roligt også forsøge at undvære den.

De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to amninger eller to flasker i døgnet, svarende til ca 400ml. Hvis barnet får mindst 400ml mme dagligt, så behøver man ikke give jerntilskud. Derudover dækkes behovet for mælk/kalk via surmælksprodukter, mælk der indgår naturligt i maden, sovs, ost osv. som du også er inde på.

Mit umiddelbare råd er altså at du går over til kun at amme en enkelt gang tidlig morgen, hvis og når hun vågner og viser behov og så i øvrigt giver flaske aften og sen ...

Annonce

... aften. Netop det at lægge flaskerne der, vil gøre at hun og dermed også du, begynder at få mulighed for at sove et mere sammenhængende stræk og det kunne være rigtig dejligt at sove fra midnat og så natten igennem indtil dagen så kan starte med morgengrød.

Nogle børn trives også med en flaske inden sengetid og så en amning eller flaske meget tidlig morgen og de har således deres længste søvnstræk mellem f.eks. kl. 20 og 04 og det er også helt okay. Om din datter kan nøjes med en flaske og et bryst - måske, hvis du lader hende die hos dig, som hun viser behov for, så burde hun få dækket sit behov for mælk fint hos dig om natten. Hvis hun virker irriteret på brystet, tydeligt ikke falder til ro og du fornemmer at det kniber med mælk, så må hun have to flasker i stedet for. Men måske vil du godt kunne, ofte har man mere mælk om morgenen/natten, fordi man producerer mere af det mælkestimulerende hormon der, og så er det jo praktisk ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da du venter dig igen, vil hun måske afvise brystet helt af sig selv, fordi mælken vil ændre smag ...

Jeg håber du kan bruge dette videre fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene