Svar: Stoppe med amning pga. for lidt mælk
5. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Anja
Det vil være rigtig godt at trappe amningerne ned, så du ammer mindre og mindre og med flere timer imellem. Jo længere tid der går mellem dine amninger, jo mindre mælk vil du producere og jo mere naturligt vil amningen stoppe. På den måde indstiller din krop sig på at det er slut og du kan undgå en brystbetændelse.
Det vil være helt okay at du erstatter amningen om aftenen med flaske, så denne amning fjernes helt. Du kan også erstatte amningen sen aften med en flaske og så kan du bibeholde amningen i løbet af natten lidt endnu og så stille og roligt også forsøge at undvære den.
De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to amninger eller to flasker i døgnet, svarende til ca 400ml. Hvis barnet får mindst 400ml mme dagligt, så behøver man ikke give jerntilskud. Derudover dækkes behovet for mælk/kalk via surmælksprodukter, mælk der indgår naturligt i maden, sovs, ost osv. som du også er inde på.
Mit umiddelbare råd er altså at du går over til kun at amme en enkelt gang tidlig morgen, hvis og når hun vågner og viser behov og så i øvrigt giver flaske aften og sen aften. Netop det at lægge flaskerne der, vil gøre at hun og dermed også du, begynder at få mulighed for at sove et mere sammenhængende stræk og det kunne være rigtig dejligt at sove fra midnat og så natten igennem indtil dagen så kan starte med morgengrød.
Nogle børn trives også med en flaske inden sengetid og så en amning eller flaske meget tidlig morgen og de har således deres længste søvnstræk mellem f.eks. kl. 20 og 04 og det er også helt okay. Om din datter kan nøjes med en flaske og et bryst - måske, hvis du lader hende die hos dig, som hun viser behov for, så burde hun få dækket sit behov for mælk fint hos dig om natten. Hvis hun virker irriteret på brystet, tydeligt ikke falder til ro og du fornemmer at det kniber med mælk, så må hun have to flasker i stedet for. Men måske vil du godt kunne, ofte har man mere mælk om morgenen/natten, fordi man producerer mere af det mælkestimulerende hormon der, og så er det jo praktisk ...
Da du venter dig igen, vil hun måske afvise brystet helt af sig selv, fordi mælken vil ændre smag ...
Jeg håber du kan bruge dette videre fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske