Svar: Vil kun ammes når jeg står op
2. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Julie
Nogle børn får det sådan i en periode - de vil ammes imens mor stør op og vugger dem ... og måske er det netop de vuggende bevægelser din dreng er glad for - her kan løsningen nogle gange være at sætte sig på en stor gymnastikbold, på en kontorstol der kan dreje eller i en gyngestol i stedet.
Det kan være en løsning fordi det kan aflaste, når han vejer meget og er tung at stå med - men på sigt er det naturligt bedst hvis du kan lære ham at spise uden at du behøver stå med ham eller skal vugge ham og have ham i bevægelse - for det kan jo udvikle sig til en rigtig dårlig vane.
Jeg synes derfor du skal forsøge om ikke det at amme i tvillingestilling vil kunne hjælpe ham. Når du sidder ned og ammer, så prøv at lægge ham til brystet så han ligger med kroppen ud under din arm. Pas på ikke at presse hans hoved med dine hænder, men støt ham forsigtigt i nakken og lad ham selv forsøge at finde brystet. Hvis du har et stort tungt bryst, så læg en stofble under så det bliver løftet lidt op.
Når du ammer så skal du netop passe på ikke at presse hans hoved med dine hænder. Jeg kunne forestille mig at du stående holder ham på en lidt anden måde og at presset mod brystet virker mindre voldsomt. Hvis han føler sig presset på sit hoved, så vil han naturligt lave en 'flitsbue' og trække sig væk fra brystet og blive ked af det. Hvis han samtidig er træt og lidt frustreret over at skulle sove, når han hellere vil lege og følge med, smile og pludre osv. så skal der ikke så meget til før han bliver yderligere frustreret og sur på brystet, når han så skal spise. Så pres ikke med hånden på hans hoved, forsøg at støtte ham i nakken og prøv med tvillingestillingen i stedet.
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske