Svar: Vil kun ammes når jeg står op

2. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Julie

Nogle børn får det sådan i en periode - de vil ammes imens mor stør op og vugger dem ... og måske er det netop de vuggende bevægelser din dreng er glad for - her kan løsningen nogle gange være at sætte sig på en stor gymnastikbold, på en kontorstol der kan dreje eller i en gyngestol i stedet.

Det kan være en løsning fordi det kan aflaste, når han vejer meget og er tung at stå med - men på sigt er det naturligt bedst hvis du kan lære ham at spise uden at du behøver stå med ham eller skal vugge ham og have ham i bevægelse - for det kan jo udvikle sig til en rigtig dårlig vane.

Jeg synes derfor du skal forsøge om ikke det at amme i tvillingestilling vil kunne hjælpe ham. Når du sidder ned og ammer, så prøv at lægge ham til brystet så han ligger med kroppen ud under din arm. Pas på ikke at presse hans hoved med dine hænder, men støt ham forsigtigt i ...

Annonce

... nakken og lad ham selv forsøge at finde brystet. Hvis du har et stort tungt bryst, så læg en stofble under så det bliver løftet lidt op.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du ammer så skal du netop passe på ikke at presse hans hoved med dine hænder. Jeg kunne forestille mig at du stående holder ham på en lidt anden måde og at presset mod brystet virker mindre voldsomt. Hvis han føler sig presset på sit hoved, så vil han naturligt lave en 'flitsbue' og trække sig væk fra brystet og blive ked af det. Hvis han samtidig er træt og lidt frustreret over at skulle sove, når han hellere vil lege og følge med, smile og pludre osv. så skal der ikke så meget til før han bliver yderligere frustreret og sur på brystet, når han så skal spise. Så pres ikke med hånden på hans hoved, forsøg at støtte ham i nakken og prøv med tvillingestillingen i stedet.

Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet