Tvangshandlinger

2. maj 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Tvangshandlinger

Kære Helen.

Jeg er mor til to drenge - Frederik fra august 2009 og lillebror fra marts 2011. Mit spørgsmål drejer sig omkring Frederik, som igennem hele hans liv har været grunden til mange af mine spekulationer og bekymringer.

Allerede da han var få måneder gammel fandt vi ud af at han havde svært ved at håndtere ændringer i hverdagen - Som mindre kunne han ikke håndtere at vi skulle ned og handle og jeg droppede meget hurtigt både babysvømning og stimulastik efter at have stået med et utrøsteligt barn. Stille og roligt optrappede vi de daglige aktiviteter vel vidende at Frederik stille og roligt skulle lære at rumme det.

Da han startede i dagpleje i august 2010 var det ikke uden problemer - Frederik sultestrejkede i månedsvis nede i dagplejen og han klamrede sig til os når han var hjemme. Stille og roligt tøede han dog op og da jeg for første gang måtte jagte ham rundt hos vores dagplejer for at få ham med hjem var det en sejr for mig.

Frederik har stadig rigtig svært ved at håndtere weekender og ferier og det er især kommet til udtryk efter han er blevet storebror. Da lillebror var tre uger gammel gik det vist for alvor op for Frederik at den lille baby var kommet for at blive og han græd sig igennem alle hans vågne timer herhjemme - Det var rigtig hårdt for os som forældre at være vidne til, men jeg synes selv at vi forsøgte at håndtere det på bedst vis.

Mit reelle spørgsmål kommer jeg til nu, men jeg synes at det var nødvendigt at fortælle lidt om hvordan Frederik er. De sidste par uger er jeg blevet opmærksom på ...

Annonce

... at han gør nogle ting, som jeg egentlig synes virker tvangsprægede. Hvis han for eksempel får en klud og bliver bedt om at tørre sig i hovedet, så bliver han ved og ved indtil vi tager kluden fra ham - Om det er en vaskeklud, er vådserviet eller en skumklud er ligemeget - Han bliver bare ved.

Da jeg hentede ham i dagplejen i eftermiddags havde de lige spist frugt og Frederik havde derfor fået en skumklud til at tørre fingrene og munden med og denne gik han stadig rundt med. Jeg nævnte det for vores dagplejer og da hun tænkte over det kunne hun egentlig godt forstå min bekymring. Min mand mener at det skyldes vintersæsonen og de løbende næser, som han så ofte har fået tørret og selv er blevet bedt om at tørre, men jeg synes at det virker mærkeligt at han kan gå rundt i timevis og tørre sig om munden?

Der har altid været meget turbolens i vores liv - Vi har bygget hus i flere år og dette er stadig ikke færdigt. Det betyder byggerod, stress og travle forældre og især efter at lillebror er blevet født har vores hænder været fulde - Jeg mener dog selv at vi gør vores bedste for at rumme det hele, men det er nok uundgåeligt at det har påvirket Frederik. Jeg er bare bange for at det har påvirket ham for meget hvis du forstår hvad jeg mener?

Foruden Frederiks meget sensitive sind og hans tvangprægede handlinger, så ser vi ham som en velfungerende knægt med krudt i rumpen - Han begynder så småt at sige flere forskellige ord og han bliver bedre og bedre til at udtrykke sig.

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner
en bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor