Svar: Afvænning af bryst
30. april 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Odille
Tak for dit brev og velkommen til :)
Med den alder din datter har, vil det være passende at hun ammes 2 gange i døgnet og når hun bliver 1 år, vil det være rigtig fint at du kun ammer 1 gang - normalt inden hun puttes til natten.
Der er ingen tvivl om at hendes indtag af mælk hos dig, naturligt har påvirket hendes lyst og behov for anden mad og det lyder også som om at I ikke rigtig er kommet igang med mad i hånden, men har fået sprunget denne fase over ... det lyder lidt som om at din datter har lært at lade sig made og lade sig få bryst og det er super dejligt og let for hende - men det dur ikke på sigt. Derfor er du nødt til at give hende nye vaner og lære hende at spise mere rigtig mad - når hun først bliver et år, vil hun være rigtig selektiv i sine spisevaner og det bliver rigtig svært at få hende igang.
Du skal ikke fokusere på mængden af mad din datter spiser, men i stedet fokusere på at hun skal have lidt og tit. Det er en forudsætning for ikke at behøve brystet så hyppigt, at hun får mad og væske nok dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg eller forskellige varme middagsretter med kartofler, ris, pasta, kød, fisk osv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan, Vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt kogte ærter, majs og gulerod, en stykke rød peberfrugt i hånden at sidde med selv og gumle på, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller gerne fiskedeller, laks fra ovnen, - hvad som helst du nu selv kunne tænke dig at spise. I skal spise det samme og måltidet er en fælles ting. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød kl 19.30 som en del af putteritualet
Ammes og puttes ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes og sover derefter videre. Denne amning skal du stille og roligt forsøge at gøre kortere og kortere, så hun ikke fylder sig med mælk men får trøst og finder ro og lærer at sove videre. Hen af vejen skal du erstatte amningen med kærtegn, nærhed og beroligende ord, så hun lærer at sove uden at behøve dit bryst i munden.
Da du er alene, så kan det være en god idé at I sover sammen, så du kan give hende nærhed og fysisk kontakt, så hun kan mærke at du er der - netop også fordi I nu er adskilt i løbet af dagen og hun er startet i vuggestue. Det er vigtigt at hun ikke føler sig forladt og alene, men føler sig sikker på sin mor - dette kan dog sagtens ske uden at du behøver have hende ved brystet hele tiden og det er vigtigt at du holder fast i at du er der, passer på hende osv. men uden at amme hende mere end de to gange, som sikrer hendes mælkebehov.
Det er altså amningerne om dagen I skal helt væk fra og i stedet skal hun have rigtig mad - og hun må lige nu godt få en ekstra amning sen aften eller i løbet af natten, men den skal I også ud af.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske