Svar: Ammestop og stop med sut
18. april 2011
Alder:
22 mdr.
Kære Jasmina
I princippet må du amme så længe både du og din dreng synes det er dejligt. WHO anbefaler amning, - gerne til børn er 2 år. Det har blandt andet betydning for forebyggelse af brystkræft - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer. Samtidig skal man dog også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.
I Danmark er det også sådan, at vores bryster er en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1-2 år gammelt. De fleste synes det er fint og acceptere amning af små børn, men når børn, når den alder, hvor de kan gå hånd i hånd med mor ind og lægge sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur…
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvorvidt du vil stoppe med at amme, fordi familie og venner omkring dig, gør dig opmærksom på, at de synes det er grænseoverskridende og forkert, eller om du ønsker at stoppe, fordi du nu selv føler at din dreng er begyndt at søge brystet for bevidst og du ikke bryder dig om dette ...
Man kan sige at med den alder din dreng har nu, så er det dig der skal vælge at stoppe amning, det er dig der skal tage beslutningen om at nu er det slut. Du kan ikke regne med at han vil sige fra - det er dig der skal gøre det.
Og det bedste du kan gøre er faktisk netop at sige "slut". Du skal forklare det ligesom når bogen klappes i og historien er slut, når mælkekartonen på bordet er tømt og der ikke er mere mælk - her gestikulerer du med hænderne, signalerer og siger "slut! Der er ikke mere" og så er det sådan. På samme måde er det også med brystet - du er nødt til at sige "slut!".
Du skal dog tilbyde noget andet, hvis han er tørstig så tilbyd ham vand at drikke i stedet, virker han til at have behov for lidt at gumle på, så give ham lidt agurk, en kiks eller andet, så han får noget i munden, men så han også bliver afledt.
Du skal stadig putte med ham, tage ham på skødet, lade ham sove sammen med dig osv. Men brystet er slut og du skal her tage en t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan finde brystet i søvne. Han skal have ligeså meget nærhed og fysisk kontakt som før, men han skal ikke længere have bryst. Du kan have et glas vand stående ved sengen så han om natten også kan få lidt at drikke, hvis han vågner og har brug for det. Brystmælk er slut :)
Med hensyn til sut, så skal han have lov til at have denne. For det første vil det være synd for ham at fjerne både bryst og sut, for det andet er han jo ikke ret gammel. De fleste børn kan først undvære deres sut i 3-3½ års alderen.
Sutten skal ikke bruges hele tiden. Det er vigtigt at jeres dreng ikke har den i munden hele dagen. Han skal have den når han er træt og skal sove, og når han f.eks. falder og er ked af det og har brug for trøst. Men ellers vil det være rigtig godt, at sutten har en fast plads, hvor den lægges om morgenen, når han står op og så ligger den der og venter på ham, til han skal sove igen. Han er som sagt ikke ret gammel og skal naturligt have lov til at have den. Det er vigtigt at han ikke har sut helt tiden, fordi for meget brug af sut, kan påvirke hans tandstilling og det kan også påvirke hans sprog.
Hvis I tager sutten fra ham, så risikerer I at han begynder at sutte på sin tommelfinger i stedet og det kan give problemer - den er jo ikke til at fjerne, når han bliver 3 år gammel, den sidder jo ved hånden hele tiden ... :)
Når han bliver gammel nok til at sutten skal væk, så kan I overveje hvordan I skal gøre det - her er et brev til julemanden en idé for nogen. Men lige nu er han altså for lille.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske