Brev:
Ammestop og stop med sut
18. april 2011
Alder:
22 mdr.
Ammestop og stop med sut
Kære søde Helen.
Så er jeg her igen :o) denne gang med et meget følsomt emne for mig - nemlig stop af amning 100%! Vi har været inde i en sygdomsperiode på knap 3 mdr. hvor jeg har været svag og ladet ham komme til brystet en gang om natten for så at få ham til at sove videre med det samme igen. Det gik ellers lige så godt: I starten af december skrev jeg jo til dig sidst og der fik jeg "sparket" og i 2 mdr. var der ingen natamning og det gik fint, det var dog nogle hårde nætter i laaang tid derefter.
Han er begyndt at være meget bevidst om brystet - nu også om dagen ligefrem - det er lang tid siden han er blevet ammet midt om dagen. Nogle gange giver jeg ham en tår og så er der ro på - MEN jeg ved jo godt, at det ikke er holdbart. Han blir jo også snart 2 år, så amningen skal snart lægges på hylden.
Sååå Helen, nu er det, jeg søger dit råd om hvordan jeg får skovlen under denne her amning. Jeg ammer jo lige så meget fordi jeg selv har lyst. Hvis det ikke havde været fordi det betød så meget for MIG, jamen så havde jeg jo stoppet for længst. Jeg kan jo også godt mærke, at der er yderst begrænset af mælk.
Hvordan gør jeg rent praktisk? Jeg er alene, så det med at lade far sove med ham et par nætter - den dur ikke! Jeg har hørt historier fra langtidsammende mødre om, at de har smurt eddike på brystvorterne eller puttet plaster på, meeen skal vi nu ikke lige.... :o) hvor længe vil han være bevidst om, at han har "krav" på at få bryst?
En anden ting er sutten. Det er absolut mest et pres fra hans far om at sønnike er for stor til at bruge sut. Han forlanger, at han stopper med at bruge den. Han kommer med historier om, at det kun tager 2 dage med vræl og sure miner, så er sutten for længst glemt! Det har jeg ærlig talt ret svært ved at tro på. den er jo hans kæreste eje!
Jeg synes nu også, at det virker ret drastisk med både ammestop og stop med sut på én gang. Hvilken ting vil du anbefale, jeg stopper med først? Hvor gammel bør et barn være, før det er klogt at stoppe med sutten og hvornår forstår barnet, at nu sender vi altså sutten til julemanden og den aldrig kommer tilbage ?? :o)
Med venlig hilsen
Jasmina