Svar: Igang med amning
12. april 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
Det kan sagtens være at du vil kunne amme denne gang, selvom det ikke lykkedes for dig sidst. For det første vil det være en helt ny situation, fødslen kan forløbe anderledes, dit barn du føder vil måske die på en anden måde og dertil kommer, at bare det at du har født før, har ammet og produceret mælk, vil gøre, at du denne gang hurtigere får mælk og at forholdende kan være lidt bedre ... Så al mulig grund til at forsøge - og når det så er sagt, så hold også fast i at du jo har fået en sund og dejlig datter selvom du ikke har ammet, så viser det sig heller ikke at lykkes denne gang, så sker der ikke noget ved det.
Det vil være rigtig godt, hvis fødslen forløber helt normalt og stille og roligt og at du efter at have født, lader din lille baby komme op til dig og ligge på din brystkasse. Det vil være rigtig godt, at I så hurtigt som muligt har hud-mod-hud kontakt og når dit barn så efter lidt tid begynder at smaske, søge og viser tegn til at ville die, så lad barnet komme hen til brystet og se om ikke den lille selv kan finde ud af at tage fat. På den måde kan det hele starte stille og roligt og i både dit og barnets tempo.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan have dit barn hos dig, når I også kører på barselsgangen, så I hele tiden har så tæt fysisk kontakt som muligt. Det sætter gang i hormonerne hos både mor og barn og det er befordrende for mælkedannelsen og det at få amningen i gang :)
Du kan læse om 'barnets vej til brystet' i min bog "Du bliver en skøn mor" - den er udsolgt fra forlaget, men kan lånes på biblioteket.
Det vil være rigtig godt i starten at lade barnet die skiftevis på dit venstre og højre bryst, så du får stimuleret begge sider ligeligt. Når mælken så er løbet til, så vil det være godt at lade barnet die færdig på et bryst af gangen.
Jeg vil også anbefale dig at du beder personalet på afdelingen om at vise dig forskellige ammestillinger og at de hjælper dig med at få barnet lagt til rette ved brystet. Det vil være rigtig godt at du prøver at amme i den traditionelle stilling, i tvillingestillingen og at du også prøver at amme imens du ligger ned. Det kan du gøre om natten og få hjælp til :)
Du kan ringe til din sundhedsplejerske og bede hende om at komme på besøg - enten allerede her inden du føder, så I kan få talt amningen og dit behov for støtte igennem og så du får ro den vej - eller tale med hende om at hun skal komme hurtigt efter at I er kommet hjem, så du med det samme efter udskrivelsen ved at hun kommer og lige følger op på sutteteknik, amning osv.
Det handler meget om at du skal finde roen og også troen på at det kan lade sig gøre denne gang - og at du skal give det tid. Især hvis fødslen ikke helt forløbet som planlagt, at du f.eks. føder ved kejsersnit og barnet der for ikke bliver lagt til med det samme - eller hvis dit barn sluger en masse fostervand og er så forkvalmet at det afviser brystet .. der kan ske ting undervejs, som forsinker amningen, men det betyder ikke at det ikke stadig kan gå fint - så ro på.
Dit barn skal have masser af bryst i munden, så barnet ikke kun dier på brystvorten, men på både bryst og vorte. Når barnet dier godt, så vil munden være meget åben og underlæben vil være krænget ud/nedad. Nogle gange vil man kunne se barnets tunge bevæge sig mellem underlæbe og bryst. Du vil også kunne se at barnet 'rokker' med ørerne, fordi det bruger hele kæben, når det dier. Hvis barnet har smilehuller, så kan det være en god idé at få personalet til at tjekke om det skyldes at barnet har for yderligt fat.
Du skal sørge for at hvile dig, du skal huske at drikke væske og du skal også huske at spise. Ligesom du også skal finde tid til at komme i bad og få vasket hår, rent tøj osv. som også er vigtigt for at du har overskud til ikke bare én men to børn :)
Og så skal du spørge alt det du kan, hellere spørge og få gentaget igen og igen ... det er deres arbejde at informere og hjælpe dig med at få amningen igang :)
Med hensyn til "amme hele tiden", så skal børn ammes som de har behov - især i starten, hvor mælken skal løbe til og amningen skal igang. Jo mere barnet stimulerer brystet, jo mere mælk vil du producere :) I de første timer efter fødslen vil barnet være meget vågen og det er oplagt at udnytte disse timer til at lægge til brystet. Herefter vil barnet ofte falde i søvn og sove et lidt længere stræk og det er helt fint, når barnet så vågner op igen, så er det vigtigt atter at få barnet lagt til brystet, så amningen rigtigt kan komme igang. Hvis dit barn sover meget, er det stadig rigtig godt, at have det hos dig hud-mod-hud, fordi barnet så også vil dufte dig og din mælk og naturligt føle behov for at die og ikke bare sove :)
I starten vil barnet få råmælk, det er en koncentreret mælk som er særligt rig på protein, antistoffer, vitaminer, mineraler og enzymer. Der kommer kun små mængder, men præcis det barnet normalt har behov for. I løbet af de første 3-4 dage løber mælken til - ofte lidt før for flergangsfødende - og her får barnet så mere rigtig mælk. Barnet skal stadig spise tit, det vil være rigtig godt at amme hver 3-4 time, så barnet får mælk 6-8 gange i døgnet.
Du skal spørge og bede om hjælp - alt det du kan! :)
Håber du her er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske