Svar: Amning og behov - 8 mdr.
10. april 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Velkommen igen og tillykke med lillesøster :)
Det anbefales at amme til barnet er 12 måneder, gerne længere - det afhænger af, hvordan mor og barn har det bedst. Da du har gode ammeerfaringer med dig og da din datter er og du selv lyder til at være glad for amning, så synes jeg bestemt ikke at du skal stoppe med at amme, nu hvor din datter er 8 måneder.
Det vil være rigtig godt, hvis du ammer hende 3 gange dagligt. Disse 3 amninger kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen, eller de kan ligge aften, en gang i løbet af natten og inden middagsluren om dagen. Det afhænger helt af, hvordan I har det bedst.
Når hun bliver 10 måneder kan du amme hende 2 gange i døgnet, f.eks. aften og en gang i løbet af natten og når hun så bliver et år, så kan du amme hende en gang i døgnet - inden hun puttes om aftenen, og den amning kan du så bibeholde så længe I begge trives med det.
Din datter kan fint få sit behov for mælk stillet af dig og hun behøver i princippet ikke modermælkserstatning - så det gør ikke noget, at hun ikke vil tage flaske. Du må meget gerne amme hende i stedet. Når hun ikke får modermælkserstatning skal hun dog have jerntilskud dagligt, men det giver du hende sandsynligvis også ... :)
Der er ingen grund til at malke ud og give hende din mælk af en kop, hvis hun ammes 3 gange i døgnet får hun den mælk fra dig som hun behøver.
Hun må gerne få lidt sødmælk af en kop i stedet og hun kan også få lidt tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt, ligesom hun også kan få ost og sovs - alt sammen tæller med og sikrer hende kalk.
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur (denne amning kan erstattes af lidt mælk af en kop i stedet og så kan du amme aften, sen aften og tidlig morgen)
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs, mad der smager af noget, moset mad og mad i stykker, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske