Svar: Amning og behov - 8 mdr.

10. april 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Charlotte

Velkommen igen og tillykke med lillesøster :)

Det anbefales at amme til barnet er 12 måneder, gerne længere - det afhænger af, hvordan mor og barn har det bedst. Da du har gode ammeerfaringer med dig og da din datter er og du selv lyder til at være glad for amning, så synes jeg bestemt ikke at du skal stoppe med at amme, nu hvor din datter er 8 måneder.

Det vil være rigtig godt, hvis du ammer hende 3 gange dagligt. Disse 3 amninger kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen, eller de kan ligge aften, en gang i løbet af natten og inden middagsluren om dagen. Det afhænger helt af, hvordan I har det bedst.

Når hun bliver 10 måneder kan du amme hende 2 gange i døgnet, f.eks. aften og en gang i løbet af natten og når hun så bliver et år, så kan du amme hende en gang i døgnet - inden hun puttes om aftenen, og den amning kan du så bibeholde så længe I begge trives med det.

Din datter kan fint få sit behov for mælk stillet af dig og hun behøver i princippet ikke modermælkserstatning - så det gør ikke noget, at hun ikke vil tage flaske. Du må meget gerne amme hende i stedet. Når hun ikke får modermælkserstatning skal hun dog have jerntilskud dagligt, men det giver du hende sandsynligvis også ... :)

Der er ingen grund til at ...

Annonce

... malke ud og give hende din mælk af en kop, hvis hun ammes 3 gange i døgnet får hun den mælk fra dig som hun behøver.

Hun må gerne få lidt sødmælk af en kop i stedet og hun kan også få lidt tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt, ligesom hun også kan få ost og sovs - alt sammen tæller med og sikrer hende kalk.

En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder ser således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer eller lignende, vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Ammes og puttes til middagslur (denne amning kan erstattes af lidt mælk af en kop i stedet og så kan du amme aften, sen aften og tidlig morgen)

Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs, mad der smager af noget, moset mad og mad i stykker, vand af kop.

Suppleres med en godnatgrød

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor