Svar: Ammestop i 6 mdrs. alder?
4. april 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Ida´s mor
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det lyder som om at jeres lille pige har det godt, hun lyder til at have en fin rytme, sover og spiser helt som man må forvente af hendes alder og du fortæller også at hun trives, vokser fint, er glad, pludrene osv.
Det problem I har er, at du ammer - og egentlig ikke har lyst til det ...
Man skal ikke amme, hvis man ikke har lyst, det er vigtigt at både mor og barn nyder det og det er rigtig godt at du er ærlig omkring det og åbent fortæller, at du ikke bryder dig særlig meget om det. Sådan er der kvinder der har det, og det er helt okay.
Det betyder dog, at du er nødt til at lære din datter at tage imod en flaske. For modermælkserstatning i flaske er alternativet til amning og når du allerede nu, med dig selv ved, at du ikke har lyst til at amme hende mere end et par måneder endnu, så skal du introducere flasken nu. Bliver hun ret meget ældre end hun er nu, bliver det meget svært at få hende til at acceptere andet end brystet og så har I virkelig et problem.
Hendes behov for amning, handler om at hun skal have mælk, men det handler også om at hun skal have væske nok - og de fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for mellem 800-1000ml mælk dagligt - ved siden af skemad. Det er rigtig meget og din datter vil ikke kunne indtage så store mængder, hvis hun ikke enten ammes eller får flaske - så når hun ikke skal ammes, så er alternativet altså flaske - og det skal hun så lære nu!
Det går ikke at du rejser væk på kursus, det går ikke at du stopper med at amme, hvis hun ikke tager flaske! Det vil for det første være rigtigt synd for hende, fordi hun vil være ked af det - men det vil også være meget problematisk, fordi hun simpelthen ikke får dækket sit behov for mælk/væske i flere dage.
Så I skal arbejde helt bevidst på at give hende flaske dagligt og du skal gøre det hver dag, som en fast rutine, så hun lærer det.
Du kan forsøge med forskellige flaskesutter, for at se om hun bedre kan lide noget end andet. Hvis hun bruger almindelig sut, kan du forsøge at finde en flaskesut, der minder om denne i formen, så hun ikke skal forholde sig til andre måder at sutte på.
Mange har held med at bruge en elastisk flaskesut fra Pigeon og det vil jeg anbefale dig at prøve.
Prøv også med flade anatomiske sutter med ventil f.eks. i naturgummi/latex. Det laver f.eks. Nuk.
Prøv at holde hende, som når du ammer og giv flasken i stedet for brystet, på det tidspunkt hvor hun plejer at få bryst. Prøv evt. at amme hende lidt først og så udskiftet brystet med flasken.
Lad far forsøge sig, eller en anden, da de ikke lugter af mælk og ikke forbindes med amning.
Prøv at give flasken imens hun ikke er i din favn, men f.eks. ligger i sin seng, ved siden af dig i din seng, i sin barnevogn eller et andet sted, for at se om hun så pludselig vil tage imod.
Prøv evt. med udmalket modermælk, selvom det er svært for dig at få det ud og ellers så prøv med forskellige typer af modermælkserstatning. Måske har nogen i mødregruppen forskellige du kan få lidt af, så du ikke behøver købe store dyre pakker, som hun måske ikke vil have og derfor er spild af penge. Prøv også med mme i brik, det kunne være NAN, Arlas babymælk, beauvais modermælkserstatning eller allomin fra Semper. Du er nødt til at forsøge dig frem.
Nogle gange kan man også komme lidt sukker i modermælkserstatningen for at søde den og dermed gøre den mere interessant. Det er naturligvis vigtigt at dette trappes ud, så hun ikke fortsætter med at få det - der kan bruges 1 tsk. til 100ml mælk ...
Du kan også prøve bare at give hende lidt kogt vand i flasken, for at se om hun vil tage imod det og på den måde lære at drikke af flasken - det kan i hvert fald give dig en idé om, hvorvidt det er det at sutte af flasken, som hun har svært ved eller smagen af modermælkserstatning hun ikke bryder sig om.
Du er altså nødt til at arbejde på at få din datter lært at tage flaske - og først når hun kan dette, kan du stoppe med amning og det vil også være forsvarligt at tage på kursus, fordi far så kan give hende mad ...
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske