Brev:
Ammestop i 6 mdrs. alder?
4. april 2011
Alder:
4 mdr.
Ammestop i 6 mdrs. alder?
Kære Helen,
Jeg er ny her, men har ofte læst med, for jeg har fundet brevkassen rigtig interessant og brugbar. Men nu har jeg et eget spørgsmål.
Det drejer sig om min lille pige på 4 ½ mdr. Hun vokser fint og er glad, meget aktiv og pludrende når hun er vågen. Jeg har ammet hende fuldt indtil hun var 4 mdr., hvor vi begyndte på smagsprøver – primært frugtmos og grød, som hun er blevet rigtig glad for. Mit spørgsmål rækker lidt ud i fremtiden, nemlig i midten af maj måned, som jeg syntes nærmer sig hastigt.
Jeg er blevet tilbudt at komme med på et kursus med mit arbejde over tre dage. Hvis jeg skal med skal jeg være væk hjemmefra alle tre dage / nætter, og det er det, der er problemet – eller udfordringen, om man vil. Jeg er stadig på orlov på det tidspunkt, men min mand har arrangeret det, så han kan være hjemme og passe vores datter.
Jeg ammede vores ældste søn til han var 7 mdr., han tog flasken fint fra han var 4 mdr. og vi begyndte at give ham vælling som godnat-mad – og så sov han meget mere om natten. Han ville dog heller ikke tage MME i flasken. Så jeg havde jo lidt tænkt at det skulle være på samme måde med vores lille datter. Men jeg bliver mere og mere usikker på om det kan lade sig gøre.
Der er flere ting i det:
• Jeg vil rigtig, rigtig gerne afsted på kurset, for jeg savner mit arbejde vanvittig meget og jeg har glædet mig rigtig meget til at komme på kursus – det er nemlig ikke ofte at vi får den mulighed (og tilbage på arbejdet den 1. august).
• Jeg vil gerne holde op med at amme, for jeg bryder mig ærlig talt ikke spor om det.
• MEN vores datter har ikke villet tage en flaske MME, de gange vi har prøvet, og jeg har rigtig svært ved at malke ud, hvad enten det er med hånden eller med brystpumpe.
• Jeg vil have det rigtig dårligt med at vide at hun skal ligge og være desperat efter mor og brystet og lære det på ’den hårde måde’.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
05.00 / 06.00: Morgen-amning, vi står op, får tøj på, spiser morgenmad med far og storebror osv.
Ca. 07.15 / 07.30: Amning igen.
08.45 / 09.15: amning igen, efterfulgt af formiddagslur, der varer mellem 1 og 2 timer i barnevognen. Her er vi oftest på tur, eller følger storebror i børnehave.
Når hun vågner fra formiddagsluren bliver hun ammet, og er ofte rigtig godt sulten.
11.00 / 11.30: Får lidt grød med frugtmos til frokost. Ammes efterfølgende.
Ca.12.00: Middagslur, her sover hun mellem 1 og 1 1/2 timer. Hun ammes igen, når hun vågner fra middagsluren og ’tankes op’ inden vi går ned i børnehaven og henter storebror. Her er hun ofte i løbevogn, hvor hun har bedre udsyn end fra barnevognen eller i bæresele, da hun bliver rygende arrig, hvis hun skal ligge i barnevognen, når hun hellere vil op og ikke er træt nok til at sove (og det på trods af at jeg har forsøgt med diverse legetøjsting i barnevognen).
16.45 / 17.15: falder i søvn til en lille eftermiddagslur, ofte mens vi er på vej hjem fra børnehaven med storebror. Eftermiddagsluren er ofte kort, fra 20 – 45 minutter. Ammes igen når vi kommer hjem.
18.45 – 19.30: går hun i bad, og får nattøj på sammen med storebror, så alle bliver klar til at gå i seng.
19.30 / 20.30: sidste amning for natten, den er ofte lang dvs. 40 – 60 min. Her ammes hun i søvn i mørkt køligt soveværelse, hvorefter hun lægges over i vuggen.
Ca.01.30: første opvågning, hvor hun ammes igen og sover videre.
Ca. 05.00, vågner til tidlig morgen amning og sover nogen gange videre. Andre gange kan hun ikke sove mere, men er frisk og vil op. Hun er et rigtigt lærke-barn, men det passer fint til rytmen i vores familie: )
Ja, det blev et rigtig langt brev, men jeg håber at du kan give os lidt at arbejde videre med.
Mange hilsner
Ida’s mor.