Svar: Hjææælp - bruger mig som sut

1. april 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære "Pyllermor"

Det er rigtig dejligt at du har valgt at bibeholde amning aften og nat - men det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis din dreng kun kan sove med dig og dermed brystet tæt ved sig, fordi det jo naturligt bider dig unødigt til sengen ... det vil være rigtig godt, helt forsvarligt og fint, at du lærer ham at sove uden at være afhængig af brystet i munden.

Det bedste du kan gøre er at lære ham det om dagen først. Det er vigtigt at du, når du giver flaske om dagen (for som jeg læser dit brev, så ammer du slet ikke i dagtimerne), lærer din dreng at falde i søvn uden at have flasken i munden. Det er altså vigtigt at han nu lærer at forbinde det at sove med at ligge i sin seng, eller i sin barnevogn og ikke forbinder det med at være helt tæt fysisk sammen med dig og ikke forbinder det med at have bryst eller flaske i munden.

Det ritual du bruger om dagen skal så overføres til om aftenen. Det er her fint at du bibeholder amning, når I begge er glade for det, men det er vigtigt at du flytter ham fra brystet og ned hvor han skal sove lige der, hvor han registrere at han bliver lagt i sin seng, men stadig er træt nok til at du kan lulle ham til ro. Det er altså vigtigt at du ikke længere lægger dig med ham og ammer ham til han sover.

Du kan gøre det at du fjerner den ene side af tremmesengen og kobler hans seng til din. Det vil gøre, at du har mulighed for at lægge en beroligende hånd over på ham, kærtegne ham, berolige ham og på den måde hjælpe ham videre i søvnen. Han mærker dig, bliver tryg og rolig - men sover på afstand og lærer at sove i sin egen seng.

At barnet kan undvære brystet handler også om at barnet skal lære at sove med et nyt ritual. Lige nu forbinder din dreng jo det at sove med at blive ammet og være i din favn og derfor søger han naturligvis dette igen og igen, fordi det gør ham tryg. Når du ønsker at fjerne brystet, skal det derfor erstattes af noget andet, netop klud, kærtegn, beroligende hænder, ...

Annonce

... beroligende ord osv. Det kan være nødvendigt at give ham brystet kortvarigt, lade ham die og finde roen, men brystvorten skal så lirkes ud af munden på ham og det andet skal stille og roligt tage mere og mere over. Du skal altså bevidst arbejde på at fjerne brystet og få ham til at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.

Netop at tage ham over i din seng, tilbyde brystet, lirke brystvorten ud af munden på ham og igen og igen berolige på ny måde kan være en god løsning for jer, hvis du vil undgå for meget gråd og ulykkelighed. Og så skal han atter flyttes tilbage i sin seng - eller du skal sove med en t-shirt eller lignende på, så han ikke kan finde brystet i løbet af natten. Mælkebaren er lukket, det er dig der bestemmer, hvornår der er åbent :)

En anden mulighed er at far tager over. Far kan give masser af nærhed og fysisk kontakt. De to kunne i princippet sove sammen og far kan putte med jeres dreng præcis som du plejer at gøre, men kan af gode grunde ikke amme. Far kan altså godt nogle gange være heldig med at få introduceret et nyt ritual og lært jeres dreng at sove uden bryst. Virker jeres dreng meget tørstig kan han tilbydes lidt vand ...

Og en tredie mulighed kunne naturligvis være, som du også selv er inde på, at stoppe amning og gå over til kun at give flaske, som han jo er vant til at få om dagen ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så ja - det er okay at du nu har brug for ikke at amme hele natten - det har også din lille dreng brug for, det er ligeså vigtigt for ham, at han sover sammenhængende og at hans indtag af mælk ikke fylder så meget, at han ikke spiser og drikker nok om dagen :)

Det er derfor ikke egoistisk at ville arbejde på en ny puttevane nu :)

Det er mest hensigtsmæssigt at lillebror og du ikke sover tæt op af hinanden - og hvis du vælger at gøre det, så skal han ikke kunne tage frit for sig af mælkebaren ... Du kan gøre et forsøg i første omgang og går det ikke, så må far tage over :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet