Hjææælp - bruger mig som sut

1. april 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjææælp - bruger mig som sut

Kære Helen

Så har jeg også fundet vej til din glimrende brevkasse :o)

Vi har en fantastisk dejlig søn på 6 mdr., som stortrives. Han er en glad og stor dreng på 9,5 kg og 72 cm lang, som ved fødslen vejede 4060g.

Jeg har siden fødslen ladet ham sove ved siden af mig. Det er hyggeligt, både for mor og barn :o)

Det, der nu ikke er så hyggeligt mere er, at han – også siden fødslen – bruger mig (mit bryst) som sut. Både at falde i søvn på (ikke sult, men som sut), men også i løbet af natten. Han gider bare slet ikke sut, og jeg har prøvet alverdens slags af dem.

Han får flaske NAN HA1 og grød/mos om dagen ifølge din madplan (fungerer fint), men om natten ammer jeg stadig. Vores søn tager selv fra brystet, når han lyster. Han har altid sovet fint om natten, dog er han pt. Urolig – ikke ked, hvilket jeg tilskriver alderen.

Jeg savner nu at være social, både for min mand, men i særdeleshed også for vores store søn. I 6 mdr. har jeg nu fra ca. kl. 20 puttet med lillebror med brystet, og kan ikke forlade sengen før ca. 2 timer efter. Nogle gange slet ikke. På dette tidspunkt er klokken over 22., og så skal storebror i seng (han er 14). Jeg har ladet lillebror have den vane for, at han kunne få tryghed, nærhed, duften af moaar, men selvfølgelig også for sult.

Derudover har jeg også ondt i kroppen, fordi jeg har ligget i samme stilling i 6 mdr. nu :o) Men det er ...

Annonce

... en sidebemærkning.

Er det ok, at jeg nu gerne vil have et socialt liv om aftenen sammen med resten af familien bare en gang imellem? Fx lave lektier med den store dreng, eller bare sidde og snakke, hygge eller spille et spil med ham, bare en gang imellem? Alt dette har farmand gjort i 6 mdr. Eller skal jeg vente, til lillebror bliver lidt ældre? Er det egoistisk af mig at ønske en anden puttevane nu? Jeg vil jo ikke give ham utryghed eller svigte ham.

Håber du har nogle forskellige forslag til, hvordan vi kan gøre det mest skånsomt for vores lille dejlige søn, som jeg ønsker et andet – et godt soveritual for.

Hvordan slipper jeg den vane? Århh, jeg har tænkt 1000 tanker :o):
Er det mest hensigtsmæssigt, at lillebror kommer i sin egen seng, så han ikke kan dufte brystet, når han nu ikke må få det mere?
Er det mest hensigtsmæssigt, at det er mig eller farmand, der skal til at putte lillebror med et nyt rituale?
Er det mest hensigtsmæssigt, at jeg stopper amningen for at ændre sovevanen? Giver gerne flaske om natten, hvis det er det, der skal til.

Ja, simpelthen, hvordan gør vi i vores lille familie – hvordan gør vi det bedste for vores lille søn??? Jeg er helt lost :o)

Skriv også gerne, hvis vi slet ikke bør ændre vores vane herhjemme. Alt, jeg ønsker, er at gøre det bedste for lillebror.

Håber du kan finde hoved og hale i mit brev.

Kærlig hilsen
Pyllermor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien