Brev:
Hjææælp - bruger mig som sut
1. april 2011
Alder:
6 mdr.
Hjææælp - bruger mig som sut
Kære Helen
Så har jeg også fundet vej til din glimrende brevkasse :o)
Vi har en fantastisk dejlig søn på 6 mdr., som stortrives. Han er en glad og stor dreng på 9,5 kg og 72 cm lang, som ved fødslen vejede 4060g.
Jeg har siden fødslen ladet ham sove ved siden af mig. Det er hyggeligt, både for mor og barn :o)
Det, der nu ikke er så hyggeligt mere er, at han – også siden fødslen – bruger mig (mit bryst) som sut. Både at falde i søvn på (ikke sult, men som sut), men også i løbet af natten. Han gider bare slet ikke sut, og jeg har prøvet alverdens slags af dem.
Han får flaske NAN HA1 og grød/mos om dagen ifølge din madplan (fungerer fint), men om natten ammer jeg stadig. Vores søn tager selv fra brystet, når han lyster. Han har altid sovet fint om natten, dog er han pt. Urolig – ikke ked, hvilket jeg tilskriver alderen.
Jeg savner nu at være social, både for min mand, men i særdeleshed også for vores store søn. I 6 mdr. har jeg nu fra ca. kl. 20 puttet med lillebror med brystet, og kan ikke forlade sengen før ca. 2 timer efter. Nogle gange slet ikke. På dette tidspunkt er klokken over 22., og så skal storebror i seng (han er 14). Jeg har ladet lillebror have den vane for, at han kunne få tryghed, nærhed, duften af moaar, men selvfølgelig også for sult.
Derudover har jeg også ondt i kroppen, fordi jeg har ligget i samme stilling i 6 mdr. nu :o) Men det er en sidebemærkning.
Er det ok, at jeg nu gerne vil have et socialt liv om aftenen sammen med resten af familien bare en gang imellem? Fx lave lektier med den store dreng, eller bare sidde og snakke, hygge eller spille et spil med ham, bare en gang imellem? Alt dette har farmand gjort i 6 mdr. Eller skal jeg vente, til lillebror bliver lidt ældre? Er det egoistisk af mig at ønske en anden puttevane nu? Jeg vil jo ikke give ham utryghed eller svigte ham.
Håber du har nogle forskellige forslag til, hvordan vi kan gøre det mest skånsomt for vores lille dejlige søn, som jeg ønsker et andet – et godt soveritual for.
Hvordan slipper jeg den vane? Århh, jeg har tænkt 1000 tanker :o):
Er det mest hensigtsmæssigt, at lillebror kommer i sin egen seng, så han ikke kan dufte brystet, når han nu ikke må få det mere?
Er det mest hensigtsmæssigt, at det er mig eller farmand, der skal til at putte lillebror med et nyt rituale?
Er det mest hensigtsmæssigt, at jeg stopper amningen for at ændre sovevanen? Giver gerne flaske om natten, hvis det er det, der skal til.
Ja, simpelthen, hvordan gør vi i vores lille familie – hvordan gør vi det bedste for vores lille søn??? Jeg er helt lost :o)
Skriv også gerne, hvis vi slet ikke bør ændre vores vane herhjemme. Alt, jeg ønsker, er at gøre det bedste for lillebror.
Håber du kan finde hoved og hale i mit brev.
Kærlig hilsen
Pyllermor