Svar: Amning - igen igen - 1 mdr.
31. marts 2011
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det kræver rigtig meget overskud både at amme og give flaske og det kan være meget svært at finde tiden til begge dele. Når man så samtidig har en "lille storebror" også at tage sig af, så bliver tingene jo ikke nemmere.
Det er vigtigt at du mærker efter, hvad der kan fungerer hos jer og hvad du har lyst til. Det er kun dig der kan træffe det bedste valg for jer og det skal være et valg som er godt for hele familien. Det er ikke et spørgsmål om hvad modermælken indeholder af stoffer osv. det er meget mere et spørgsmål om, hvad I kan trives med alle fire. Det er vigtigt at der er ro på i familien og at du har tid til begge dine børn. Det er vigtigt at de førte måneder ikke er en kamp, hvor fokus er bryst, mælk, vægtøgning - men i stedet at kunne nyde det lille nye menneske I har skabt og lære ham at kende.
Jeg siger ikke at du skal opgive amningen, for det er praktisk og dejligt, at du en gang imellem kan ligge til brystet. Jeg er bestemt også fortaler for, at du giver ham lidt bryst inden han skal sove, og lader ham falde til ro med den tryghed som amningen netop giver ham. Han dier kortvarigt, får lidt mælk, får ro og falder trygt og fint i søvn - det er super godt.
Det lyder også som om at du har mælk - du fortæller at det nogle gange sprøjter, når han giver slip, så der er jo helt sikkert noget at komme efter. Men du har ret i, at det er lettere at få mælk ud af en flaske og at din dreng ikke skal arbejde så meget ved flasken som ved brystet - og det kan godt gøre, at han begynder at afvise brystet mere og mere og i stedet foretrække flasken.
Jo mere flaske han får, jo mindre mælk vil du naturligt producere og du må prøve at finde balancen mellem at han får hos dig og også får det han har brug for på flaske. Du skriver at du egentlig overvejer at stoppe med amning - og det kan du naturligvis sagtens gøre - du kan lade det ske stille og roligt og over flere uger, og mere eller mindre lade produktionen nedsættes, fordi du ammer mindre. Det er nemlig sådan det hænger sammen - jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du, jo mindre du lægger til, jo mindre mælk vil du producere. Det handler om udbud og efterspørgsel.
Man er en god mor når man sørger for at ens barn får dækket sine behov - og det har her ikke noget at sige om man ammer eller om man giver flaske. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men i hjertet inde bagved og derfor er man en ligeså god mor, selvom man vælger ikke at amme. Du skal være en god mor for to og have overskud til dem begge. Du er nødt til at vælge, hvad der vil fungerer bedst for jer alle :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske